Recept på äppelmos med mindre socker?
Jag har tänkt att göra äppelmos, men alla recept verkar ha mycket socker i. Har ni något enkelt recept på äppelmos med mindre socker, som ni vill dela med er?
Jag har tänkt att göra äppelmos, men alla recept verkar ha mycket socker i. Har ni något enkelt recept på äppelmos med mindre socker, som ni vill dela med er?
Jag har tyvärr inget recept, men tänk på att socker i äppelmos har en konserverande effekt och om du minskar mängden riskerar du att få snabb tillväxt av mikroorgansimer som förstör produkten och kan vara farliga för hälsan. Lingon innehåller bensoesyra som är ett naturligt konserveringsmedel men andra sylter och mos brukar sockerminskning kunna ge mindre positiva följder..
Jag har kokat sockerfritt äppelmos ikväll. Det är hur enkelt som helst. Koka ihop skalade, urkärnade, klyftade äpplen med en liten skvätt vatten i botten på kastrullen. (Alternativt kan du koka med skal och kärnhus kvar och sedan passera allt genom sil/durkslag.) Låt moset kallna och frys i fryspåsar. Tinat mos håller nog sedan i en burk i uppemot en vecka i kylen.
Jag har aldrig något socker i mitt mos! Supergott ändå!
Lycka till!
här kommer ett recept från 1961:
till varje kilo ansade äpplen:
1dl vatten+3 1/2-6dl socker+1kryddmåttbensoesyra+1kryddmått askorbinsyra.
Om du fryser moset behövs varken socker eller konserveringsmedel!
Jag tänkte också föreslå att frysa in moset. Då kan du ju sockra precis hur lite du vill.