• MariaN

Jag har katthår precis överallt hemma!

Jag har en perser och en exotic. Och de fäller så mycket. det är inte bara på hösten/våren utan mest hela tiden. (de äter bra, är friska och mår bra på alla sätt så de hårar inte pga stress eller annat.)
    men jag har hår överallt hemma!
    små fina strån hittar man på de mest konstiga ställen.. de är uppfostrade och hoppar inte upp på bord etc. men tyvär yr ju håret runt i luften.
    jag har provat det mesta för att bli av med håret.
    dammsuger, moppar, skakar mattor och sängkläder ofta.
    har badat iaf den ena katten. (exoticen tvärvägrar)
    har iof haft en dålig borste och precis investerat i 2 nya bra. hur ofta ska man kamma för att håret inte ska hamna överallt?
    alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Jag har katthår precis överallt hemma!
  • Majsan70

Man vänjer sig o lever med det. Det är ju nåt som följer med djur o då speciellt såna med lite mer päls. Jag har 4 Birmor hemma och lite hår blir det, men vi dammsger varje dag o torkar av alla ytor i köket flera ggr varje dag för att minimera håren.

Även om man kammar så fäller de ju. Eftersom jag inte har din kattras så vet jag inte hur ofta de skall borstas, men är det inte varje dag? Tycker mig ha läst det nånstans?

• Fr1dlyst

Har tyvärr inte heller några tipps. Blir galen snart på allt hår här hemma!
    När man torkar händerna på mina nytvättade handdukar så blir de fulla av hår..
    AAAH

Axel 080415
  • Majsan70
    Fr1dlyst skrev 2008-08-31 08:33:58 följande:
    Har tyvärr inte heller några tipps. Blir galen snart på allt hår här hemma!När man torkar händerna på mina nytvättade handdukar så blir de fulla av hår..AAAH
    Ligger katterna i den nytvättade tvätten eller ligger den framme innan du lägger in den i skåpen?
    Sådär blir nämligen vår tvätt om vi låter den ligga framme o och katterna hittar den. Annars har vi inga som helst problem med hår på våra handdukar.
  • Kattägd

Vad äter de för mat? Det kan påverka.

Det finns vitaminer man kan köpa som ska minska fällandet. Sen finns det också en bra borste som heter furminator som tar bort massor med hår, men man ska inte göra det för ofta eftersom den kan irritera huden.

• iii

Köp en FURminator-kam. Den är den mest effektiva jag hittat. Minskar fällningen rejält. Finns att köpa billigt på ebay.

• MariaN

dom äter royal canin.
    ja.. får väl kamma en gång om dagen nu o se om det hjälper.

• millanmy

det finns klädborstar (INTE såna med klisterpapper på) utan det e som någon slags sammet som man kan borta med på tex soffor, stolsdynor, lakan m.m. fungerar väldigt bra. kommer dock inte ihåg var jag köpt min. det fungerar bra.

• bellanbus

Jag håller med!

Jobbigt är det!!!

Toys and flavours....tjoss
Svar på tråden Jag har katthår precis överallt hemma!