• gryning2

Frivillig enkelhet - downshifting

Tänkte man kunde starta en tråd för att diskutera frivillig enkelhet, downshifting. Det innebär alltså att frivilligt välja en enkel livsstil och avstå från att köpa saker för att istället ha råd att vara ledig mer.

Jag har själv tänkt till på det begreppet mycket det sista året sen jag fick barn. Jag och min sambo försöker leva lite enligt de principerna för att ha råd att vara hemma mer och umgås med varann och vår son. Vi bor billigt ute på landet och har inte så mycket prylar, försöker köpa begagnat m.m.

Nån mer som gillar tänket?

• Svar på tråden Frivillig enkelhet - downshifting
  • Fiddle

Den här tanken har slagit mig nu när jag jobbar heltid "Jag tjänar en massa pengar som jag inte har tid att göra av med"....

• gryning2

Jag jobbade heltid innan jag fick barn. Nu jobbar jag 75% och min sambo är helt föräldraledig. Vi tjänar mycket mindre nu än förut - men vilken skillnad i livskvalitet! Vi har inte råd att åka på några dyra semestrar (möjligen typ tältsemester då). Och vi köper bara kläder till oss själva och sonen om vi verkligen behöver. Om vi behöver någonting tittar vi först i second hand butiker eller på annons. Men det är så skönt att leva så! Jag tycker vi är lediga jättemycket tillsammans, nästan så man blir trött på varann ibland hemma =)

• abovo

Det blev automatiskt down shifting när vi fick barn. Jag visste inte att det hette så. Vi ville båda vara hemma de första två åren och jag var hemma ett år till innan sonen började dagmamma. Så det blev absolut down shifting.
    Kan ju tipsa om tradera om du inte hitat dit ännu

• Balehead

Helt klart värt att fundera på. Jag har kommit till en punkt i livet nu när jag är så TRÖTT på konsumtionshysterin. Vill bara kräkas på alla dessa livsstilsmagasin som talar om för oss vilka möbler som är de rätta, vilka kläder man inte kan vara utan mm. Man känner sig som ett dumt jävla får som bara ska fösas in i rätt fålla. Ska absolut börja konsumera mindre, och ägna mer tid åt att vara ute i naturen med mina barn.

• gryning2

Kul att fler tänker som oss... =)

• Tygtiiger

Har precis gått ner till deltid, 90%, och tar ut en halv dag fl på det. Och det är banne mig vägen till lyckan!
    Vi har medvetet avstått från att bo stort och ska nu för första gången äga en bil - en begagnad som vi delar med en annan familj, just för att kunna lägga pengarna på mer fritid (och roligare leksaker - jag köper hellre en riktigt bra kamera eller ett kanon grafikkort än jag har hus och trädgård!)

• Prospero

I love it! Har som MEST jobbat 90 %. 75 % tyckte jag var idealiskt innan jag fick barn. Nu kanske 50 % är mer lagom... Mat är det vi "lyxar" med, i övrigt inga stora utgifter.

Lite tips för den intresserade:
    tidsverkstaden.se/

Eller läs något av Jörgen Larsson eller Christer Sanne.

• Tygtiiger

Mitt stora bekymmer är att jag har ett jobb som jag verkligen tycker om och som kräver en hel del tid om man ska bli bra på det - kvalitetstid funkar inte utan man måste helt enkelt öva mycket. Det är svårt att kombinera med deltid ur den aspekten! Så jag sitter fast i att jag vill jobba 50% för nöjet med min familj och fritid, men vill jobba 110% för nöjet i jobbet!

Så - 75%, ungefär, och sorg över att aldrig kunna bli så bra som jag önskar.

• ekonomi
    gryning2 skrev 2008-08-31 08:21:05 följande:
    Tänkte man kunde starta en tråd för att diskutera frivillig enkelhet, downshifting. Det innebär alltså att frivilligt välja en enkel livsstil och avstå från att köpa saker för att istället ha råd att vara ledig mer.Jag har själv tänkt till på det begreppet mycket det sista året sen jag fick barn. Jag och min sambo försöker leva lite enligt de principerna för att ha råd att vara hemma mer och umgås med varann och vår son. Vi bor billigt ute på landet och har inte så mycket prylar, försöker köpa begagnat m.m.Nån mer som gillar tänket?
    ja!! vi gillar tänket..har länge varit inne och läst på www.frivilligenkelhet.nu
  • rpb

jag noterade exakt samma sak som fiddle. därför gick jag över till deltid. jag har alltid levt på en låg ekonomisk nivå men har trots allt klarat mig ganska bra. jag har på senare tid upptäckt att det är viktigare med upplevelser än med prylar.

Svar på tråden Frivillig enkelhet - downshifting