Hur är det för en barnfamilj att bo i Södertälje?
Funderar på om man skulle flytta dit. vilka för och nackdelar finns?
Funderar på om man skulle flytta dit. vilka för och nackdelar finns?
Jag tycker själva staden som så är oki, som en trevlig småstad. Men man ska veta att det mestadels bor syranier i södertälje. Inget ont om dem alltså- men det är mkt runt den syrianska kulturen som hägrar där....
Fördelar annars är ju att det är som en småstad men att man på 35 min eller dyl kommer via pendeltåg till stockholms central.
Ehum... farligt? En kompis har jobbat på akuten där och aldrig annars sett så mycket brottsrelaterad skit.
Det beror helt och hållet på var i Södertälje man bor skulle jag vilja säga. Vi flyttade hit för ett år sedan och har aldrig märkt av någon kriminalitet eller något stök - men då bor vi också i ett bra område. Bra områden är t ex Bårstaberget, Mariekälla, Viksäng och Pershagen. Sen finns det ju många fina byar och orter utanför Södertälje också, t ex Enhörna, Järna, Mölnbo och Hölö.
Stadsdelar man (inte jag i alla fall) inte vill bo i är bl a Hovsjö, Ronna, Fornhöjden och Geneta.
Fördelar är ju att det är nära till naturen, men ändå nära till stan (dvs Sthlm). Tar 10 minuter att köra ut till havet, och ca 40 minuter med pendeln in till Centralen i Sthlm.
Nackdelar är att man är ganska "sårbar" när man bor så långt ut på pendellinjen, så jobbar man inne i stan ska man vara beredd på att det kan ta bra mycket längre tid att ta sig dit/hem än vad man tänkt sig. Sen är det ju det här med osäkra områden och så, men det finns å andra sidan i de flesta orter/städer.
Det beror väl på var i Södertälje man bor? Det finns trevliga delar och mindre trevliga delar, precis som i alla städer.
Är jävligt glad att jag flyttade därifrån och skaffade familj...
Är uppvuxen där och redan då var det osäkert.
Nu kan jag gå ut när det är mörkt utan att fundera över var jag har tårgasen.
Nä, aldrig tälje!!
J W skrev 2008-08-31 10:42:33 följande:
J W skrev 2008-08-31 10:43:24 följande: