• LeLi74

Ersättning cp-skada?

Vår son kom ut i vecka 29 troligtvis pga att min livmoder har en skiljevägg. Detta visste dock barnmorska o alla inblandade om men inga extra koller eller annat gjordes (hört att man är sjukskriven i vissa andra länder eftersom det är en risk för för tidig födsel). Förlossningen gick bra men visade sig snart att vår son hade haft en hjärnblödning kring förlossningen, tror ingen kan säga exakt när, om det var precis innan, under eller efter förlossningen ägde rum.
    Vet någon om det är ngn idé att ansöka om ersättning (menar ej VB, det har vi) i sådana här fall?

MVH Lina

• Svar på tråden Ersättning cp-skada?
  • anne h

har ni någon graviditetsförsäkring som täcker sådana skador?

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • knäppisen

Om du har skiljevägg i livmodern så hade han ju kommit tidigare, oavsett hur många kontroller som gjorts. När fick du själv veta att det? Nu i efterhand, eller innan ?

Bästa möjligheten är nog om du hade en väntabarnförsäkring, men det är bara min spontana tanke.

• LeLi74

Tack för era svar!
    Tyvärr hade vi ingen gravidförsäkring, vet dock inte om det hjälpt.
    Jo jag visste om skiljeväggen i livmodern för den var grundligt kontrollerad av två olika läkare på olika sjukhus o skulle inte ställa till besvär vid en graviditet var sagt (min skiljevägg går inte ända upp, alltså delar inte livmodern helt, utan väggen kan liksom vika sig) däremot har två av varandra oberoende gynekologer uttalat sig efter undersökning nu i efterhand o sagt att det mer eller mindre är solklart o enkelt att se att jag aldrig kan gå en hel graviditet...

Svar på tråden Ersättning cp-skada?