• Bebis0607

Vilken förort till stockholm är bra för en barnfamilj att bo i?

Vill bo någonstans där kriminalliteten inte är så hög.

• Svar på tråden Vilken förort till stockholm är bra för en barnfamilj att bo i?
  • Tecken

Oj, finns flera! Hur långt från stan får det vara? Söder, norr, väster eller öster om stan?

• hjohanna

Detta vill jag me veta :)

• Tilia

Täby har nog rätt låg kriminalitet, och Bromma, Lidingö, delar av Ekerö, delar av Nacka.. Fast gemensamt för dessa stadsdelar är ju att det är mestadels höginkomsttagare som bor där, och att bostadspriserna är därefter. Sen finns det ju viss kriminalitet och en del stök bland ungdomar (och vissa vuxna) överallt, det tror jag aldrig man kan få någon garanti emot.

• Tecken

Enskede/Årsta, Sumpan, Solna, Hägersten etc är trevliga områden - men där är det ganska dyrt att köpa lägenhet, och lång kötid för hyresrätter.

• Miss Lau

Finns massor med trevliga förorter och grannkomuner, det hänger nog mest på hur mycket ni kan/vill betala och så tycker jag ni ska bo på "rätt" sida stan för er (dvs så att ni enkelt kan ta er till jobb utan att behöva byta hundra gånger eller korsa hela stan).

• wynn

Beror ju på vad man menar med "hög" kriminalitet, men vill man ha ett lugnt och barnvänligt område bör man framför allt undvika innerstan (det är faktiskt där de flesta brotten sker), samt de mest utsatta förorterna, som Rinkeby/Tensta, norra Botkyrka, delar av Haninge mm.

Har ni råd: satsa på Årsta, Hägersten, Täby, Lidingö eller Tyresö t ex. Har ni inte så gott om pengar - satsa på ett småhusområde längre ut. Där är priserna inte lika höga och så länge ni inte bor precis bredvid ett "stökigt centrum" men många socialbidragstagare osv, brukar kriminaliteten inte vara så hög eller märkas så mycket.
    Det finns jättefina områden även nära fattigare stadsdelar, där det mest bor barnfamiljer och därför är lugnt mm.

• Bebis0607

wynn:

tack! Du har inga förslag på områden om man inte har så gott om pengar?:)

• Tecken
    Bebis0607 skrev 2008-09-02 13:24:22 följande:
    wynn:tack! Du har inga förslag på områden om man inte har så gott om pengar?:)
    Br-lägenhet i Tumba/Tulling, Sollentuna etc borde inte vara alltför dyrt.
  • Tecken

Eller varför inte centrala Huddinge?

• wynn

Tumba Centrum skulle jag undvika, liksom Salem C. Tyvärr. Det är inte extremt nedgånget eller stökigt i dessa områden, men lite halvstökigt, mycket ungdomsgäng mm.

Rönninge och Tullinge villastad är i så fall lugnare och bättre.
    Eller Kästa norr om Tullinge? Mycket trevligt och inte alltför dyrt. Men INTE Flemingsberg eller Vissätra!

Segeltorp och Huddinge C är också bra, men lite dyrare (borde dock inte vara svindyrt). Tyresö t ex behöver inte heller vara svindyrt, det beror lite på område och vad ni har tänkt er, storlek på lgh mm.

Längre från stan och där bostadsrätter antagligen är billigare:
    Nykvarn, Järna mm.

OBS! Ovanstående är bara exempel, det finns många fler områden man kan tänka sig.

Svar på tråden Vilken förort till stockholm är bra för en barnfamilj att bo i?