• Hallonsaft

TBE-vaccinering när man är gravid?

Har nu 3 dagar kvar till BF. Är ju väldigt mkt ute i natur och skog med hunden. Nu när det är så mkt fästingar och man bor i ett utsatt område så funderar jag och sambon på om vi inte ska ta och vaccinera oss mot TBE.

Kan man göra detta fastän man är gravid/ammar? Någon som vet?

• Svar på tråden TBE-vaccinering när man är gravid?
  • MrM

De tyckte inte att min fru skulle vaccinera sig när vi var dit, å andra sidan hävdade sköterskan att fästingarna inte verkade lika sugna på gravida kvinnor som på oss vanlilga dödliga.

Mvh

• Yllet

I princip inte om det inte finns synnerligen starka skäl.

Så här skriver Baxter (som tillverkar ett av de TBE-vaccin som används) på www.fasting.nu :

"Det finns inte tillräckligt med humandata om användning under graviditet och inte heller reproduktionsstudier på djur för bedömning av eventuella risker. Det är inte känt om FSME-IMMUN passerar över till modersmjölk. Under graviditet och amning skall FSME-IMMUN därför endast ges när det är angeläget att uppnå skydd mot TBE och efter särskilt övervägande av fördelar och risker."

Samma rekommendation gäller även ENCEPUR som kommer från en annan tillverkare.

Men är du ute mycket i ett högriskområde kanske det ändå är aktuellt med vaccination under amningsperioden. Ring någon vaccinationscentral och fråga vad de tycker.

• Hallonsaft

Ok, tack!

Jag har ju klarat mig väldigt bra hittills. Har ju bara haft 2 fästingar i hela mitt liv, och då har jag pysslat med hästar i sommahagar och gått med hunden i skog och mark i alla år.

Men men..det räcker med en smittad fästing så är det ju "kört". De sa på TV idag att 40% som får smittan får bestående men.

• Mamma 80

Min BM sa att jag absolut inte skulle vaccinera mig under graviditeten!! det finns inga bevis för att det inte skulle skada barnet och det är inte värt att chansa sa hon.

• Yllet

Nej, under graviditeten skulle jag inte heller göra det. Min fundering ovan gällde under amning, då kanske jag skulle kunna överväga det beroende på hur utsatt jag var för smitta. Men det är ju en bedömning måste göras av var och en, efter kontakt med läkare som kan göra en riskbedömning.

Värt att tänka på är att endast någon procent av fästingarna bär smitta, även i riskområden.

Svar på tråden TBE-vaccinering när man är gravid?