• mamma är bäst

Guppyungar - hur sköter jagom dem?

Hej, jag har under eftermiddagen bevittnat en guppyförlossning.
    Såg att en hona såg "konstig" ut där bak. Hivade in henne i ett litet flytande yngelakvarium, och nästan direkt kom det första ynglet. 7 st kom ut, sen började de små rackarna ta sig upp till mamma, som genast började jaga. Fick snabbt ut mamman och 5 st ungar blev kvar.

Hur ska dessa skötas om för att överleva och växa? Hur länge måste de vara i lilla "buren" innan de kan släppas ut till de äldre släktingarna?

• Svar på tråden Guppyungar - hur sköter jagom dem?
  • Lena

får troligtvis vara kvar någon vecka iaf. De kan äta smulat flingfoder och liknande men det får inte ligga kvar i buren. För att de ska överleva bör de vara större än den största fiskens mun.

• mamma är bäst

OK tack.
    Har försökt mata dem, men ingen av dem verkar sugen på smulade flingfoder. När brukar de börja äta, de är ju ganska nyfödda...?

• ssandraa

Mina guppyyngel har klarat sig bäst när jag inte gjort ett dugg för att de ska överleva. Mata som vanligt, det sjunker alltid en del mat eller så hamnar det en del på växterna som ynglena tar. Mycket buskiga växter som de kan gömma sig i är dock ett måste. Lycka till!

• Jeanettealice

jag gör precis som Ssandraa ... dom som överlever över lever...
    Du får inte ha en sån där slamsugare. som tar allt skit på botten) om du ska låta ynglerna leva fritt...

• Lena

Det kan ta ett tag, du kan se på dem om de har gulesäcken kvar eller inte.
    De allra flesta "slamsugare" äter bara alger och inte yngel.

• mamma är bäst

Två stycken simmar runt och käkar nu. Tre ligger på botten av "buren" och slöar, hmm...
    Ok, gulesäcken, är det påsen under magen, är det som vår navelsträng?

Jag har pansarmalar på botten, kommer de att ge sig på ynglen när jag släpper ut dem?

• Lena

mamma är bäst skrev 2008-08-31 19:45:13 följande:

Två stycken simmar runt och käkar nu. Tre ligger på botten av "buren" och slöar, hmm...Ok, gulesäcken, är det påsen under magen, är det som vår navelsträng?Jag har pansarmalar på botten, kommer de att ge sig på ynglen när jag släpper ut dem?
    Ja det är lite som navelsträngen. Ett näringsförråd till ynglet. Om ynglena inte rört sig på en dag så lär de vara döda och då bör du ta bort dem med överbliven mat så vattnet inte blir dåligt.

Nej pansarmalarna kommer inte jaga ynglena. Har du fler fiskar än guppys och pansarmalar.
  • mamma är bäst

De lever än iaf, ser att de "andas" och att fenorna rör sig.

Jag har även black molly och platy, och dessa två har jag förstått käkar yngel precis som guppy...

Förresten, räcker det att göra rent i buren 1 gång per dag? Vad gör jag med ynglen under tiden, kan de typ vara i ett vanligt glas (med akvarievatten), tar ju bara några minuter att städa?

• Lena

mamma är bäst skrev 2008-08-31 19:50:01 följande:

De lever än iaf, ser att de "andas" och att fenorna rör sig.Jag har även black molly och platy, och dessa två har jag förstått käkar yngel precis som guppy...Förresten, räcker det att göra rent i buren 1 gång per dag? Vad gör jag med ynglen under tiden, kan de typ vara i ett vanligt glas (med akvarievatten), tar ju bara några minuter att städa?
    Är det en sådan bur som har springor ut i akvariet räcker en gång om dagen och då räcker det du tar en slang och suger upp överbliven mat och döda yngel.

Guppy brukar inte äta sina egna yngel, platy brukar göra det. Black Molly vet jag inte men de äter såklart andras yngel
  • mamma är bäst

Ja, den har springor ut i akvariet.

Dagens nyblivna mamma hann käka 2 av sina egna yngel innan jag hann få ut henne ur buren, och det var definitivt hennes egna yngel...

Jag har aldrig lyckats få några guppyyngel förut, däremot har jag haft platyyngel som överlevt i det vanliga akvariet och växt upp, även not enstaka mollyyngel, men detta är som sagt första gången jag har buppybebisar, believe it or not...

• Lena

mamma är bäst skrev 2008-08-31 19:57:29 följande:

Ja, den har springor ut i akvariet.Dagens nyblivna mamma hann käka 2 av sina egna yngel innan jag hann få ut henne ur buren, och det var definitivt hennes egna yngel... Jag har aldrig lyckats få några guppyyngel förut, däremot har jag haft platyyngel som överlevt i det vanliga akvariet och växt upp, även not enstaka mollyyngel, men detta är som sagt första gången jag har buppybebisar, believe it or not...
    Det kan ha varit så att de var missbildade, ibland har de så mycket koll.
  • mamma är bäst

Haha, naturens gång, typ...

• humbela giz what ever u call me

gulesäck på guppyn?

har du växter i karet?
    Isf släpp ut dom, och harkel en guppy får mellan 14-50 yngel och ynglar i ca 1 dygn så du har nog bäbisar tryckandes i karet redan.

Mata med fint smulade flingor, tänk dock på att eftersom det övermatas (för att ynglena kräver mat oftare) så ökar ev snäckor, håll koll på vattenvärdena och sköt vattenbyten

Ts kan tipsa dig om www.akvarietorget.se där vi akvaristnördar hänger.

kan inte smälta att dom ska ha gulesäck.....förlåt men skrattar så magen hoppar

• Lena

precis när de och platyynglen föds ser det iaf ut så försvinner under första dagen.

levandefödares yngel har inte gulesäck.
    Romläggande fiskarsyngel som tex malar har gulesäck.

kan göra ett tillägg:
    Om levandefödares yngel har gulesäcken kvar när dom födds så är dom för tidigt födda, och OFTA beror detta på att man stressat honan tex genom att sätta henne i yngelkasse, milijön i akvariumet är dålig, kass mix av fiskar i akvariumet osv...
    Så lena om dina yngel har säcken kvar så kanske du ska se över ditt akvarium.

Svar på tråden Guppyungar - hur sköter jagom dem?