• skorpiona

Rester från barnolja i balja och badkar - TIPS för att få bort lätt??

Har rejält med barnoljerester i badbaljan (plast), och det har även blivit en beläggning i badkaret sedan sonen började bada däri...

När man försöker ta bort det med rengöringsmedel och disksvamp så kleggar svampen bara igen, och går inte att skölja ur! Visst kan man städa ur det så, men då går det ju åt en hel förpackning svampar! Det MÅSTE ju bara finnas nåt smidigare sätt, nåt som löser upp resterna bra... Har provat med både badrumsrengöring och diskmedel, men inget funkar bra...

Hoppas någon kan komma med ett supertips!

• Svar på tråden Rester från barnolja i balja och badkar - TIPS för att få bort lätt??
  • Ver a

Dela en citron på mitten, strö på lite vanligt salt och gnugga. Det kan gå åt tre-fyra citroner till ett badkar men rent blir det!

• livetärgött

Kör med varmt vatten å grönsåpa, funkar jättebra!

• Umm Elias

vatten o grönsåpa sen skölj m varmt vatten

• skorpiona

Det där med citron har jag funderat på, hörde det av nån... Men det har inte blivit av att jag testat!

Kanske problemet är att jag kört med svamp... Ska testa diskborste och YES, för svamp och YES funkade inte! Eller kanske såpa, eller tvättmedel!

Något av era tips borde ju funka iaf! Tack för hjälpen så länge, får ta en rejäl rengöring nån dag framöver...

• kallag

Hej

Mitt bästa tips är att först tvätta den med matolja(vi använde olivolja) och sedan med YES.
    Lycka till

• skorpiona
    kallag skrev 2008-08-31 19:33:26 följande:
    HejMitt bästa tips är att först tvätta den med matolja(vi använde olivolja) och sedan med YES. Lycka till
    Ah! Det har jag inte hört förut! Låter som ett bra tips, eftersom fett löser fett... Och när det sedan inte är intorkat längre borde det gå lättare att få bort! Det ska jag nog testa först!
  • Umm Elias

Alltså jag sprejjade grönsåpa blandat med vatten o sköljde sen av bara, inget skrubb eller sånt

• skorpiona

Umm Elias skrev 2008-08-31 20:00:21 följande:

Alltså jag sprejjade grönsåpa blandat med vatten o sköljde sen av bara, inget skrubb eller sånt
    Verkligen?? Var oljan intorkad då? Eller har du varit duktig och sprejat efter varje bad? Jag har inte varit så duktig på att torka ur, så beläggningen efter oljan är inte kul nu...

Och så måste jag bara fråga; Vad är det för skillnad på gul och grön såpa? Om det är någon... Jag gillar egentligen inte såpa eftersom jag inte gillar doften, men det verkar ju vara bra mot mycket, så jag köpte en flaska nyligen! Den jag har är Grumme Citronsåpa, innehåller förtvålad tallolja doftsatt med citron... Kanske inte funkar??
  • Umm Elias

Nja duktig....en gång i veckan kanske jag sprejjar den...eller mindre till o med...

Skillnaden...det innehåller väl olika ämnen...gulsåpa använder man på salonger till fotvård Bra tips!

skorpiona skrev 2008-08-31 20:25:42 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-31 20:00:21 följande:
    Verkligen?? Var oljan intorkad då? Eller har du varit duktig och sprejat efter varje bad? Jag har inte varit så duktig på att torka ur, så beläggningen efter oljan är inte kul nu... Och så måste jag bara fråga; Vad är det för skillnad på gul och grön såpa? Om det är någon... Jag gillar egentligen inte såpa eftersom jag inte gillar doften, men det verkar ju vara bra mot mycket, så jag köpte en flaska nyligen! Den jag har är Grumme Citronsåpa, innehåller förtvålad tallolja doftsatt med citron... Kanske inte funkar??
  • Abessiniern

Umm Elias skrev 2008-08-31 21:21:16 följande:

Nja duktig....en gång i veckan kanske jag sprejjar den...eller mindre till o med...Skillnaden...det innehåller väl olika ämnen...gulsåpa använder man på salonger till fotvård Bra tips!
    Fast idag är väl den grön- och gulsåpa som säljs samma sak, bara det att den gröna är gulsåpa som färgats grön. Ursprungligen var det olika saker man framställde såpan ifrån, men inte idag. Tror att det stod på vår såpaflaska faktiskt. Lite OT förlåt.
  • Umm Elias

tja, jag har ingen aning faktiskt. Tycker de luktar olika med det kanske är ngt dotämne som tillsätts, vad vet jag

Abessiniern skrev 2008-08-31 21:27:50 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-31 21:21:16 följande:
    Fast idag är väl den grön- och gulsåpa som säljs samma sak, bara det att den gröna är gulsåpa som färgats grön. Ursprungligen var det olika saker man framställde såpan ifrån, men inte idag. Tror att det stod på vår såpaflaska faktiskt. Lite OT förlåt.
  • Linastrumpan

Till er som undrar, taget från Grummes hemsida
    Vad är det för skillnad mellan Grumme Grön och Grumme Gul såpa?
    Svar: Grunden till färgskillnaden är historisk. Förr i tiden användes hampa för framställning av såpa i södra Sverige, vilket gjorde såpan grön. I norra Sverige däremot användes animaliska fetter, vilket gjorde såpan gul. Dessa traditioner sitter väldigt djupt rotade och många skulle aldrig köpa en såpa av en annan färg än den de är vana vid. Idag tillverkas Grumme Såpa av renaste tallolja, vilket ger en naturligt gul färg (=Grumme Gul Såpa). För att tillfredsställa allas önskemål anpassas Grumme Grön Såpa med en svag grön infärgning. Detta påverkar inte effektiviteten eller användningen på något sätt och färgämnet är helt ofarligt.

Svar på tråden Rester från barnolja i balja och badkar - TIPS för att få bort lätt??