• Väntarochlängtar

Vad kan jag ha drabbats av?? Yrsel, illamående, balanssvårigheter..

Igår när jag skulle jobba natt så kände jag mig lite yr och konstig men eftersom jag har anemi (blodbrist) så trodde jag att det berodde på detta.. Åt lite fil och flingor innan jag åkte vid 21-tiden till jobbet..
    Körde med nedvevade rutor till jobbet för jag kände mig kallsvettig men kan känna så av min anemi ibland så jag tänkte att det går väl över?

När jag hade parkerat bilen och gick ut så höll jag nästan på att ramla pga att jag var så yr och helt plötsligt började jag "ulka" dvs må illa men jag kräktes inte..

När jag kom upp på avdelningen kände jag mig helt snurrig och fortfarande kallsvettig och tyckte att det var konstigt att det inte gick över..

När jag skulle börja ta rapport (jobbar inom vården) så höll jag på att svimma och fick sätta mig på golvet och sa till mina kollegor att jag måste åka hem..Men jag kände att jag inte skulle kunna köra själv så jag försökte få tag på min man..
    När jag satt där så kom en vänlig själ med en kudde och sa att jag skulle lägga mig ner.. Då blev det ÄNNU värre och jag började "spy" men det kom inte kräks utan bara saliv.. Det enda som gjorde att jag kände mig "bättre" var när jag satt upp med slutna ögon vid ett öppet fönster. Så fort jag försökte lägga mig så mådde jag såååååååååå illa och hela rummet gick runt, runt i en VÄLDIG fart! Jätteobehagligt!

Till slut hemma så var jag hungrig! Ville ha 2 knäckebröd med smör (vilket min man tyckte var märkligt!) och jag satt i sängen och åt dessa med slutna ögon och mådde inte illa. Efter kanske ca 30-40 min kunde jag till slut lägga mig ner utan att "ulka" och somnade till slut..
    Vid kl 03.00 var jag "ok" och var uppe och åt igen och somnade om..Och så har det varit under hela dagen igen.. Jag har varit ok men väldigt "tagen" och trött.

VAD kan detta ha varit?? Någon som upplevt liknande? En kollega tog BT/Hb och puls innan jag gick hem och de låg såhär:

Blodtryck var på 120/60
    Hb 115
    Puls 68

Detta var jätteobehagligt och jag tror inte att jag har känt mig så "ynklig" som jag gjorde igår någon gång.. I alla fall inte på väldigt länge..

• Svar på tråden Vad kan jag ha drabbats av?? Yrsel, illamående, balanssvårigheter..
  • Jomppelina

Du kan ha fått ett virus på balanssinnet, det är inte helt ovanligt. Själv "insjuknade" jag när jag var och handlade med två barn i kundvagnen. Folk trodde att jag var berusad mer eller mindre... det kom så plötsligt. Tog ett ganska bra tag innan jag var stabil igen, då yrseln satt rätt så länge, men det var inte ett "akut-stadie" mer än några veckor eller så... tror det tog tre-fyra månader innan jag kände igen mig själv.

Det finns ett tillstånd som heter Menieres sjukdom, tror jag i varje fall att det heter, som också har yrsel som symtom.

• Jomppelina

Jag fick besöka läkare för att få det både konstatetet och det krävde en tids sjukskrivning. Jag råddes att inte köra bil på ett tag, just för att yrseln kunde slå till lite när som helst.

• Min Engla

Fästingbett??? Kolla även hår botten...

• Jomppelina

Min Engla skrev 2008-08-31 18:53:39 följande:

Fästingbett??? Kolla även hår botten...
    också en tanke! Mitt ex fick förrästen borrelia av en geting så det kan spridas av fler insekter än fästingar.
  • Mellvis

För mig låter det som en panikångest attack.

• Väntarochlängtar

Någon sa att det kunde vara några "kristaller" på balanssinnet eller något åt det hållet.. Vet inte riktigt vad som menas med det.. Någon som vet?

• Bedhead

Japp, kristallsjuka. Googla på det så får du lite övningar som brukar hjälpa även om de obehagliga.

• fröken

JAg vaknade upp av att rummet snurrade häromdagen. Fixade inte alls att ta hand om barnen utan ringde hem mannen. Gick till VC och efter ett gäng akrobatiska övningar konstaterade kristallsjuka. Det är "kristaller" av kalk som kommer ut i båggångarna och irrriterar om man ändrar läge. Kallas också godartad lägesyrsel. Genom att göra vissa vridrörelser med huvudet kan man föra tillbaka kristallerna till hinnsäcken de kom från, och däri löses de upp. Jag har dock fått order om att inte göra övningarna själv, vet inte varför. Ska till en specialicerad sjukgymnast nästa vecka.

Hos mig är det allra värst när jag lägger mig ner eller sätter mig upp. Sen känner jag mig ostadig till och från under dagen.

Hur gick det hos läkaren?

• Väntarochlängtar

Nu har jag varit hos läkaren och hon kunde ju inte säga vad det var som hände men kollade EKG, Blodtryck ( 90/60 = lååågt!) , plus 64 och hjärta och lunga lät bra.

Ska ta massa prover imorgon och hon har även skrivit en remiss till en skiktröngten (huvudet) så hon var (är) en noggrann läkare. Det sistnämda gör man inte som rutin men hon sa att vi kunde göra det om jag ville och jag tackade ju ja då..

Ska få provsvaren på fredag..

Hon trodde inte riktigt på detta med kristallsjukan eftersom det gick bort relativt snabbt men det kan vara det..

• Linisen

Jag har haft det så många gågner i mitt liv, precis som du beskriver.
    Gjorde också skiktröntgen (för 10 år sedan), inga kristaller, inget virus, ingenting.
    Jättelågt blodtryck och det här ulkandet som gör mig helt vansinnig.
    Har migrän som kommer och går men inte ihop med detta.

Blir värre vis stress ch yttre påverkan, jag fick helt enkelt leva med det enligt läkarna.

Berätta gärna vad de sa efter magnetröntgen.
    Du behöver säkert inte oroa dig, kram så länge

Svar på tråden Vad kan jag ha drabbats av?? Yrsel, illamående, balanssvårigheter..