• Anonym

Bostadsbidrag och pengar på banken

Min kompis sen många år tillbaks ska just separera från sin heltidsarbetande kille som hon haft gemensam ekonomi med. Hon pluggar själv heltid med CSN, men har vad jag vet minst 200 000 på banken som hon inte vill röra... Hon frågade mig idag om jag trodde att hon kunde få bostadsbidrag nu när hon ska skaffa egen lägenhet.

Själv har jag ingen aning, är det någon här som vet? Är man verkligen berättigad till det om man har så pass med cash på banken så länge de månatliga inkomsterna bara består av studiebidrag och lån? Kan tillägga att hon är 23 år och har inga barn.

Vet inte om hon gillar att jag frågar här på nätet så bäst att vara anonym och hoppas att hon inte ser. Det skulle vara jättesnällt om någon ville svara på detta :)

• Svar på tråden Bostadsbidrag och pengar på banken
  • Smaka Smaskens

Nej, jag tror inte hon har rätt till det om hon har pengar på banken.

(¯`'?.¸.?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?.. Jonatan 010206 & Jesper 030418 ..?:*¨¨*:?.ღ.?:*¨¨*:?.¸.?'´´¯)
  • Anonym

Är det inte svårt att få bostadsbidrag överhuvudtaget om man inte har barn?
    Vet i alla fall att för många år sedan när vi sökte så räknades pengarna på banken med som inkomst. Även barnens sparpengar (som mormor o morfar sparat åt dom).
    Tror inte hon får bidrag med en sån stor summa pengar på banken.

• Missboss

Kan nästan garantera att hon inte får bostadsbidrag när hon har så mycket pengar på banken.. Men hon kan ju alltid söka för hon måste ju uppge vad hon har på banken och FK kan begära in uppgifter för att kunna fatta sitt beslut.

• superanna

Nej, pengarna på banken räknas inte när man söker bostadsbidrag = mycket konstigt!

• Anonym

När vi sökte bostadsbidrag räknades sparpengar över 100 000 kronor med.

• superanna

Jag sökte när jag var student för många år sen så det kan ju ha ändrats förstås.. vore ju vettigt om det räknades in.

• Anonym

Jag tycker också att det verkar konstigt att bli beviljad bidrag när man har så mycket på kontot. Men jag hör gärna fler röster :)

• Pysse

Jag blev så nyfiken att jag kollade på FK -sida. Där står att om man har över 100 000 i förmögenhet - så räknas inkomsten * 15%. Men har din kompis ingen inkomst förutom CSN - lär det ju en påverka så mycket.

• Anonym
    Pysse skrev 2008-08-31 20:05:25 följande:
    Jag blev så nyfiken att jag kollade på FK -sida. Där står att om man har över 100 000 i förmögenhet - så räknas inkomsten * 15%. Men har din kompis ingen inkomst förutom CSN - lär det ju en påverka så mycket.
    Jasså? Ja, då kanske hon ska ta och söka ändå. Men det känns ju samtidigt konstigt att en del får bidrag när de har så de klarar sig... Tack för infon :)
  • Anonym

Hoppas inte att hon får det för det är fel. Bidrag ska gå till dom som verkligen behöver och inte till den som har 200 000kr på banken.

• Cia o krabaten

men ensam student ska väl inte behöva bostadsbidrag?
    Då skulle ju varenda student ha det.
    Nej då får man hitta billigare boende, sparpengar eller inte.

• superanna

Jo, det är precis ensam student som behöver bostadsbidrag.. Korridorsrum kostar typ 2700 kr i mån och de billigaste studentettorna 3500 kr - 4000 kr.. Mycket är nybyggt eftersom regeringen utökat antal studieplatser på senare år.

Cia o krabaten skrev 2008-08-31 21:40:30 följande:

men ensam student ska väl inte behöva bostadsbidrag?Då skulle ju varenda student ha det.Nej då får man hitta billigare boende, sparpengar eller inte.
  • Anonym

För några år sedan fick jag bostadsbidrag och bostadstillägg på totalt 6000:-/månad, och jag hade mer än 600.000:- på banken, så visst kan man få det.

• Anonym (???)

Det låter ju verkligen helt galet att man kan få bidrag när man sitter på en halv förmögenhet...! Tror att det är dags att se över reglerna.

• Anonym
    Anonym (???) skrev 2008-09-02 22:37:10 följande:
    Det låter ju verkligen helt galet att man kan få bidrag när man sitter på en halv förmögenhet...! Tror att det är dags att se över reglerna.
    Jo, men det blir ju så efterssom de bara räknar en viss procent på förmögenhet.
Svar på tråden Bostadsbidrag och pengar på banken