• Emmalinnea

Gallsten vad gör man?

Hej!
    Jag har haft två gallstensanfall riktigt hemskt kunde inte stå rakt upp värsta smärta jag upplevt och jag är inte mesig, min mamma har haft samma i min ålder är bara 22 men jag undrar hur man ska göra anfallen varar typ 1-2 timmar ska man åka in på akuten då? Eller kan man göra det typ dagen efter, jag har fått diklofenak supp av min moster som jobbar på sjukhus så det funkar hyffsat men det måsté ju kollas upp och jag hatar sjukhus!! Hur gör man då?

• Svar på tråden Gallsten vad gör man?
  • mariahammarberg

kolla upp det riktigt på sjukhus. Har du tur får du göra en titthålsop när man tar bort gallan och så får du aldrig mer ont.
    Det finns tyvärr altid en risk att det kan vara ngt annat. Vill inte skrämmas men ändå....
    Är din moster läkare? om inte ta inte mediciner som inte är utskrivna för dig!

• krakel

om du tagit full dos diklofernak utan att det hjälper åk in ta inte mer för då kan de inte ge dig så mycket mer.... du får annan medicin på sjukan och bli resorna för täta måste man ju överväga operation...

vet du om det är nått särskillt som du äter som utlöser anfallen???

• Analoga

Du behöver inte åka in på sjukhus, fast när man har ett gallstensanfall är det svårt att låta bli

Men om jag förstår dig rätt så har du aldrig fått konstaterat att det är gallsten du har? Jag kan råda dig att åka in, om inte annat för att få gjort ett ultraljud där man kan konstatera att du verkligen har stenar i blåsan så det inte är någon annan åkomma du har. Har du väldigt glesa anfall behöver du inte göra något åt det, men har du täta så kan en operation bli aktuell.

• Rebecka75

Hej! Jag har också såna smärtor som jag nu efter flera år har fått förklarat måste vara gallstensanfall. Var till läkare efter jag haft så ont flera gånger men hon sa inte att det kunde vara det utan förklarade bara att det finns så mycket muskelfästen i revbenen så man kunde inte veta vad det var.....
    Då fick jag Diklofenak utskrivet men det hjälpte ju inte minsta lilla - precis lika ont som före.

Om det nu inte skulle vara gallan, vad kan det då vara?? Någon som vet vad som orsakar liknande symptom??
    Jag har ingen möjlighet att åka in när jag får så där ont då jag är ensam hemma med två små för det mesta - och åker man in när det väl har gått över så får jag väl samma förklaring som av den första läkaren...

• Joppe joppe

Hej där, har haft exakt samma som dig, extrem smärta är en underdrift.... Men jag åkte in och krävde att få bli kollad. Ett mycket smart drag visade det sig då min gallsten hade orsakat en inflammation i kroppen som satte sig på min bukspottskörtel.

Jag blev iaf inlaggd och ändrade färg till helt gul över hela kroppen. Fick ligga inne några dagar med dropp och näringsförbud då magen stängde av sig själv. Efter några månader fick jag operations tid för en titthålsoperation då jag trodde man skulle ta ut gallstenen, meeen icke.... dom tog hela gallblåsan dom lömska typerna. Men saknar inte den direkt i dagsläget.

Så mitt tips är att åk in när du har ont, precis som dig så hatar jag sjukhus, men det kan bli värre om du inte står på dig och kräver att få behandling bums!!!
    PS, lycka till!

Svar på tråden Gallsten vad gör man?