• vera82

Vad ha till algrensbilarfluffen?

Jag läste i en tråd här någonstans att man kunde göra fluff på ahlgrensbilar men nu hittar jag den inte.Nån som kan vara en ängel och skriva receptet?
    Vad har ni på den andra botten som passar till och vad garnerar ni tårtan med?
    Skulle vilja ha det i tårtan när min doter fyller 2.

• Svar på tråden Vad ha till algrensbilarfluffen?
  • Michisen

Skulle tippa på att det är tre deciliter grädde och 180 gram godis som ska smälta i grädden utan att det kokar och sen ska det svalna... Som allt annat fluff? :)

Sen kan jag inte hjälpa dig mer, tyvärr.

• vera82

Tack michisen!!
    Nån som vet om den är god att ha mellan marängbotten eller om det blir godast på vanlig sockerkaksbotten?

• Tingeling1974

Jag gjorde ahlgrensbilar - fluff i sonens tårta förra helgen.
    Fluffen gjorde jag av 2,5 dl grädde och en näve bilar.( värm grädden - obs! får INTE koka och lägg i bilarna- rör tills de smält. Ställ kallt över natten - vispa sedan som grädde.) I det andra lagret hade jag pärongrädde ( vispade grädde och konserverade päron i små bitar ).Fodrade tårtan i smörkräm. Som granering hade jag sugerpaste och skar ett kryss på mitten som jag vek upp flikarna på och fyllde med ett berg med ahlgrensbilar.Tårtan blev omtyckt och kanon!

• vera82

Åhh det lät supergott.Hade du smörkräm på tårtan ist för vanlig grädde? Hur lång tid tar det för bilarna att smälta?

• Jomppelina

Har du ett bra recpet på smörkräm tages det tacksamt emot!

• Tingeling1974
    Svar på #5
    Smörkrämen jag gjorde innehöll följande: 200 g rums temp.smör + 1 1/2 dl florsocker + 2 tsk vaniljsocker och 3 äggulor som jag rörde till en jämn smet...( den går även att smaksättas med 2 msk siktad kakao och blir då en choklad smörkräm )
  • frökenpettersson
    Tingeling1974 skrev 2008-08-31 20:04:08 följande:
    Jag gjorde ahlgrensbilar - fluff i sonens tårta förra helgen.Fluffen gjorde jag av 2,5 dl grädde och en näve bilar.( värm grädden - obs! får INTE koka och lägg i bilarna- rör tills de smält. Ställ kallt över natten - vispa sedan som grädde.) I det andra lagret hade jag pärongrädde ( vispade grädde och konserverade päron i små bitar ).Fodrade tårtan i smörkräm. Som granering hade jag sugerpaste och skar ett kryss på mitten som jag vek upp flikarna på och fyllde med ett berg med ahlgrensbilar.Tårtan blev omtyckt och kanon!
    Hej! Tänkte bara fråga om din pärongrädde. Rör du ner bitarne efter du vispat grädden eller är de med från början?
  • Tingeling1974

Ja jag vispade grädden först och tillsatte därefter konserverade päron som jag delat i mindre bitar...

• frökenpettersson

Tack! Skall testa det nästa gång jag gör en tårta :)

• vera82

Mumsigt.Då vet jag vad hon ska ha i tårtan.Tror dock att utséendet är lite för komlicerat för lilla mig så det får nog bli rosafärgad grädde och nån sorts garnityr.Nån som har nåt tips? Det får inte bli för sött heller.

• Horst
    vera82 skrev 2008-08-31 21:04:47 följande:
    Mumsigt.Då vet jag vad hon ska ha i tårtan.Tror dock att utséendet är lite för komlicerat för lilla mig så det får nog bli rosafärgad grädde och nån sorts garnityr.Nån som har nåt tips? Det får inte bli för sött heller.
    Bilar?
  • vera82

Blir inte det lite väl mycket och väl sött? Jag har ingen aning som sagt.Har ju aldrig ätit det

• Horst

Jag har lärt mig att en tårta ska annonsera sin fyllning på något sätt, men man behöver ju inte vara så traditionell.

• Horst
    vera82 skrev 2008-09-02 09:32:15 följande:
    Horst:annonsera sin fyllning??
    Ja, man ska liksom kunna "läsa" på utsidan av tårtan och förstå vad som är innuti.

Jordgubbstårtan dekoreras med jordgubbar ovanpå osv....

• vera82

Hehe ok då hajar jag

Jag har väldens problem med att komma på vad jag ska ha ovanpå för det känns tråkigt att bara täcka den med ahlgrens bilar och jag tror inte jag är så bra på det där med sugarpaste som tingeling1974 hade på sin.det ska vara enkelt annars blir det alltid fel för mig

• vera82

När jag gjorde fluffen blev den helt seg och konstig.Hade i nästan en hel påse bilar.Var det för mkt?

• Himmelsblå

måste testa denna fluff, har aldrig hört talas om den innan.

• tindistar

Du ska bara ha i 1/3 dels påse bilar i 3 dl grädde, annars blir det som tuggummi.

Inte en hel påse.

• vera82

Hehe ok jag hade nästan en hel påse i och jag tyckte det smakade alldeles för sött också.Då får jag helt enkelt göra om den då

Svar på tråden Vad ha till algrensbilarfluffen?