• Jäntan87

planerat kejsarsnitt pga....

...diskbråck??????

Jag har haft diskbråck i snart tre år... nu är jag gravid i vecka 34 och min barnmorska frågade mig häromdan om jag måste göra kejsarsnitt eller om jag kan ha en vaginal förlossning...
    Jag har fått pratat med en gyn/förlossnings läkare och hon måsta kolla upp med både otroped läkaren och narkos läkaren. För om det finns nån riska att jag kommer få mer problem med ryggen så måste jag göra kejsarsnitt...
    det är mitt första barn så ja ghar inte nån aning..

Nu undrar jag om det är nån här på FL som har varit med om samma situation eller om ni känner nån som har varit det??

tacksam för svar.

• Svar på tråden planerat kejsarsnitt pga....
  • Yollis

det borde väl läkarna svara på inte du? KOnstig fråga från bm tycker jag.

♥ Örsundsbro MALF ♥ Tuva 3/6 - 06 ♥ UJberoende ♥
  • Primrose

Jag har också undrat litet över det här sedan jag läste ett inlägg på FL om en kvinna som hade blivit vägrad epidural under förlossningen pga hon hade haft en kotförskjutning. Eftersom jag har ischias och min sjukgymnast har pratat om möjligt diskbråck - och eftersom  dessa båda saker också kan vara relaterade till kotförskjutning undrar jag litet över ev. fara med ryggbedövningen man får under ett kejsarsnitt. Jag kanske ska göra kejsarsnitt (pga andra orsaker än du) och undrar litet över detta. Så jag har inget svar - bara en fråga som hänger ihop med din.Glad Jag ska höra med min sjukgymnast nästa gång jag träffar henne.

• Yollis

fikade med en tjej som gjord plan snitt pga ryggproblem, hon kunde dessutom inte ta epidural av non anledning som jag inte mins nu, hennes bedövning som hon fick istället gick ur, mitt under snittet, och läkarna verkade lite "holabandola" minst sagt. dom trodde henne inte när hon skrek att det känndes mm.
    så jag tror man ska prata igenom det där ordentligt och kolla upp allt extra gånger så man får rätt bedövning om det nu inte går att få eda pga ryggen Fundersam

♥ Örsundsbro MALF ♥ Tuva 3/6 - 06 ♥ UJberoende ♥
  • Olli

Jag har problem med diskbråck och ischias.
    Med första dottern frågade jag därför hur det "skulle göras".
    Det svaret jag fick var att det kan bli värre av snitt så jag fick "bara" välja på vaginal.
    Men vad jag har förstått så verkar det vara väldigt olika, för jag har hört vissa som haft läkare som sagt att det är bättre med snitt...., tycker bara man blir snurrig av alla svar...

Däremot fick jag planerat snitt med andra dottern pga att första tjejen var tokstor och jag gick sönder jättemycket.

Kan tillägga att efter första förlossningen (VAGINAL) hade jag ryggsmärtor och ischiasvärk i ett halvår efter.
    Efter Snittet hade jag inte ens ont i "operationssåret"...
    Det är väl olika...

• Jäntan87

tack för alla bra svar!!!

Jag pratade med min ortoped doktor och han sa att det skulle inte vara nå roblem att föda vaginalt för bråcket sitter så pass högt upp. Hade det suttit längre ner hade jag måsta gjort kejsarsnitt. Så jag hoppas på att det stämmer det han säger.
    Sen pratade jag med narkosdoktorn angående EDA och det skulle inte heller vara till nå problem. Så jag hoppas att det stämmer med det!

Men jag tycker det är så konstigt att inte BM kunde informera om det tidigare, för jag har aldrig ens tänkt tanken på att man kanske inte kunde göra det pga av bråcket...

• Ssomisara
    Svar på #5
    Var i ryggen sitter ditt bråck?
  • Jäntan87
    Ssomisara skrev 2008-09-01 18:16:12 följande:
    Svar på #5Var i ryggen sitter ditt bråck?
    det sitter på L4-L5
  • Primrose
    Jäntan87 skrev 2008-09-02 15:59:27 följande:
    det sitter på L4-L5
    Och det tycker de är högt upp? Problemen skulle alltså uppstå om det handlade om svanskotan (men kan man få diskbråck i svanskotan, som inte är rörlig?). Jag förstår naturligtvis om du inte vet, jag blev bara litet konfunderad över att de tyckte att L4-L5 var högt  upp.
  • Jäntan87
    Primrose skrev 2008-09-02 19:32:41 följande:
    Och det tycker de är högt upp? Problemen skulle alltså uppstå om det handlade om svanskotan (men kan man få diskbråck i svanskotan, som inte är rörlig?). Jag förstår naturligtvis om du inte vet, jag blev bara litet konfunderad över att de tyckte att L4-L5 var högt  upp.
    Som du sa jag har ingen aning Men jag kan tänka mig att dom tänker på kotorna som sitter mellan L4-L5 och svanskotan, om det skulle bli nån fara under förlossningen... Men jag vet inte
Svar på tråden planerat kejsarsnitt pga....