Vad är det för fantastiskt med Jesper Juul?
HAr hört så mycket bra om honom, hur bra vägledning hans böcker är, hur man omvärderar sin syn på uppfostran efter att ha läst det han skriver osv, så jag fick slutligen lånat "ditt kompetenta barn".
Vilken flopp! JAg tycker inte alls han är bra - visst, han tar upp mycket av vår tids problem med demokratiska familjer och en ny syn på uppfostran som i och för sig är tankeväckande men, jag vet inte...det blir så...krystat.
Mitt första intryck av denna man är att han är en typisk akademisk gubbstrutt som, gömd bakom dammiga boktravar, kategoriserar och analyserar ett liv med späda, små och större barn som jag inte tror att han själv har upplevt. Att han har en son säger mig ingenting - hur många äldre herrar har inte suttit och tyckt och tänkt en hel del om moderskap, uppfostran och barns utveckling medan deras små frugor i bakrunden tagit hand om de gemensamma barnen så att pappa kan fortsätta skriva genialiska avhandlingar?
Ett axplock av saker jag reagerar på:
Han pratar om mammor som nästintill tvångsammar sina spädbarn för att tillfredsställa sina egna närhetsbehov - hur många känner igen sig i det? Och hur många mammor känner snarare igen sig i den evighetsammande bebisen, som gärna ligger vid bröstet hela dagen?
Han pratar om treåringen som SJÄLV måste få bestämma när det är dags att sova middag, för även om han blir lite grinig framåt eftermiddagen är det värt det och hade föräldrarna redan från början respekterat barnets egen dygnsrytm hade han lagt sig att sova alldeles självmant när han blev trött. Hur många här känner till en treåring som går och lägger sig och sover middag precis när han är trött utan minsta knot (utan att ha blivit påverkad av någon sömnmetod då såklart)? Och har Herr Juul själv haft ett barn som fått sova middag kl. 17, sedan varit uppe hela natten för att vara dödstrött nästa morgon när man ska iväg på dagis? Vems ansvar är det då att barnet inte är utsövt? Barnets eget?
Barn som får en gnällig röst och klagar när de ex. vill gå hem från en affär är barn som lärt sig att de inte kommer bli tagna på allvar, att föräldrarna åsidosätter och nedvärderar barnens behov till förmån för sina egna. Jo pyttsan - säg det barn som aldrig gnällt eller klagat när något är tråkigt. Varför skulle de inte göra det? JAG gnäller när jag är missnöjd och jag är nästan 30.
Nej, någonstans känns hela resonemanget fel - utgångspunkten är att barn ska få vara barn, ändå är det som om Juul menar att om man bara är en exemplarisk förälder så får man ett barn som beter sig som...en vuxen.
Tillägger att jag INTE har en auktoritär syn på barnuppfostran, att jag INTE tycker barn ska hållas hårt och att jag TYCKER att begrepp som konsekvenser, straff, fasta gränser och nejet som alltid är ett nej, är rätt överskattade.
Vad tycker ni?