• Glad i hågen

Barnalternativ till smörgåstårta

Vi ska ha smörgåstårta på dopet och har beställt smörgåstårta. Men frågan är, ska man ge det till barnen också eller ska man ha ett annat alternativ till dom. Vad i så fall? Nåt enkelt att förbereda, som dom flesta gillar och som även kan ätas av laktosintoleranta.

• Svar på tråden Barnalternativ till smörgåstårta
  • Mamman till två

Smörgåstårta kan väl även barn äta - för de laktosintoleranta går det bara att byta ut mjölkprodukter mot laktosfria alternativ.

Annars kan du ju göra "minismörgåsar" med lite formbröd, gurka, en halv köttbulle eller annat gott & sticka en tandpetare i. Lätt att äta & kul för barnen.

• Bubblamaj

Smörgåstårtpizza! Hönökaka i tre lager med köttfärs eller skinka, tomat och ost och annat man har på hemgjord pizza. Hur gott som helst! Gratineras i ugnen på 200 grader.

• gealach

Jag minns att jag absolut inte ville ha smörgåstårta när jag var liten, tror att det är många barn som inte uppskattar det.

Jag skulle göra följande (som jag faktiskt hittade på en sida med recept tänkta till just en barnmeny) och som jag själv tycker är hysteriskt gott. Går hur snabbt som helst.

Ta tunnbröd (sådana där rektangulära skivor) och bred philadelphiaost (eller något liknande laktosfritt alternativ, det måste ju finnas) på hela. Lägg sedan ut tunna skivor rökt skinka. Om man vill kan man också klippa gräslök över. Rulla sedan ihop och skär till små minirullar.

• La Lola

Min dotter är helt galen i smörgåstårta o har alltid varit!

Men för de som inte vill ha det kanske korv med bröd är ett enkelt alternativ?

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Gmml

På vårt dop får även barnen smörgåstårta.
    Varför ska man göra annat till dem? Alltid är det ju nån som inte gillar det mn bjuder på (även om det är typ spgetti & köttfärsås eller annat "barnvänligt") o då gör man ju inte annan mat till dem.
    Nää de får äta det som bjuds, eller låta bli !

Svar på tråden Barnalternativ till smörgåstårta