• MarlenaEvans

Bo i Hammarby sjöstad med barn?

Skulle vilja höra med er som bor där hur det är att bo där med barn? Vi går i flytttankar dit nämligen.

• Svar på tråden Bo i Hammarby sjöstad med barn?
  • sleeping angel

jag bor inte där men min bror gör (men inga barn), tycker att det verkar mycket barn och barnvänligt. Lätt att ta sig till stan men inte samma innerstadskänsla.

• Tecken

Känner en som bor där med barn - väldigt lång kö för att få förskoleplats.

• arkeologitjejen

Jag bor i Hammarby Sjöstad. Har ca 15 minuters promenad till Skanstull med myllret där, men samtidigt väldigt nära till natur etc. Det finns mycket att göra för barn, det är otroligt barntätt vilket gör att  både föräldrar och barn kan hitta umgänge om du tex är föräldraledig. Det finns massor att göra för de flesta åldrar (två öppna förskolor etc) och det är ett trevligt område där man kan känna sig säker på kvällarna. Lite som en egen stad i staden, folk hälsar på varandra osv till skillnad från många andra delar av Stockholm där allt är så anonymt. Barnen på min gård lämnar sina leksaker på gården över natten och inget blir stulet.
    Helt enkelt ett väldigt mysigt område. Det negativa är väl att det är längst köer till förskoleplats i hela stan, men det byggs just nu två eller om det är tre nya förskolor så förhoppningsvis jobbar beslutsfattarna med det problemet.

• MarlenaEvans
    arkeologitjejen skrev 2008-08-31 23:19:42 följande:
    Jag bor i Hammarby Sjöstad. Har ca 15 minuters promenad till Skanstull med myllret där, men samtidigt väldigt nära till natur etc. Det finns mycket att göra för barn, det är otroligt barntätt vilket gör att  både föräldrar och barn kan hitta umgänge om du tex är föräldraledig. Det finns massor att göra för de flesta åldrar (två öppna förskolor etc) och det är ett trevligt område där man kan känna sig säker på kvällarna. Lite som en egen stad i staden, folk hälsar på varandra osv till skillnad från många andra delar av Stockholm där allt är så anonymt. Barnen på min gård lämnar sina leksaker på gården över natten och inget blir stulet.Helt enkelt ett väldigt mysigt område. Det negativa är väl att det är längst köer till förskoleplats i hela stan, men det byggs just nu två eller om det är tre nya förskolor så förhoppningsvis jobbar beslutsfattarna med det problemet.
    Låter härligt. synd med förskolekön.
    Hur brukar folk lösa det? Går de på andra i närheten då eller hur gör folk?
  • arkeologitjejen

De jag känner av mina grannar som har barn i den åldern har fått in sina barn i området så jag tror inte det är omöjligt och då bor vi ändå i ett hus som haft inflyttning så nyligen att ingen bott ett år här en gång. Det finns ju förskolor även på Södermalm och det är inte särskilt långt bort så det löser sig ju. Hammarby Sjöstad hör organisatoriskt till Södermalm så finns det inte plats här så får man i närheten på andra sidan vattnet och får stå kvar i kön. Det finns även några dagmammor i området.

• MarlenaEvans

Ok tack för ditt svar

• Zimmone

Jag har bott där med mitt barn. Vi hade gångavstånd till Bleckan med alla djur och våffelgräddning en dag i veckan. På en granngård fanns en lagom djup bassäng dit man kunde gå på sommaren. Så kunde man ta "Emilie" till djurgården och gå på loppis i närheten av fryshuset. Och promenera till Tanto på sommaren. Och så alla cafeér och gratis utomhusteater på sommaren och bra pulkabackar på vintern. Så om ni inte har det bättre där ni är så kommer ni inte att ångra er.

• MarlenaEvans

Ok ja vi söker hyresrätt där nu så om vi lyckas få tag i en flyttar vi nog dit för tycker det verkar så härligt. Men som sagt beror ju på om vi lyckas.

Svar på tråden Bo i Hammarby sjöstad med barn?