• Cia 77

Vilka nappar ska man köpa?? Silikon eller latex....förvirrad....

Tänkte att det kanske vore bra att ha med sig napp till bebisen när den väl behagar att komma ut. Men vilken sort?? Silikon eller latex...."vitt" eller "gult" gummi... nån som vet??
    Kan kanske vara bra att ha en av varje...;)

• Svar på tråden Vilka nappar ska man köpa?? Silikon eller latex....förvirrad....
  • Mia m Rasmus

Rasmus har svårt att greppa silikon så vi har bara använt latex till honom. Men det är ju olika.

• mia1980

Min son använder silikon, tycker att dom ser frächast ut, spricker inte heller så lätt.
    Latex har en tendens att torka och gå sönder.
    Men man måste hålla koll på ALLA nappar och test dra dom med jämna mellanrum.

• Lilla Linnéa

Siliconnappar ska man ej ge till barn som har fått tänder eftersom dessa är lättare att bita hål i. Jag köper bara latexnappar. Fick rådet att göra det från start eftersom vissa barn har svårt att byta från silicon till latex när de får tänder.

• Babette

Det är inte ens säkert att din bebbe vill ha nappen =)
    Vi fick testa flera olika sorter innan det funkade! Så köp hem några av varje! =)

Lycka Till =) // mvh babette

• Karra1

Vi har bara använt silikonnappar (även efter de fått tänder) för att slippa allergiska reaktioner mot latex.

Silikonnapparna kan kokas också (alltså steriliseras).

Mina barn har ldrig bitit på napparna (de har inte bitit i bröstvårtorna heller - för jag ammade för fullt när mina fick tänder - på 4-månadersdagen).

• Teskedsmamman

Ge den som bebis vill ha...

som det har skrivits här ovan, silikon går sönder lättare när de har fått tänder...

• mia1980

Har alltid använt silikon till grabben, han är nu 2½ år och han har aldrig ens fått en repa i sina nappar.
    Alla barn biter inte på dom. Det är ju bara att testa sig fram och använda den napp barnet vill ha.

• Bondbruden

Sonen använder Esska latex-napp. När det gäller Esska-napparna så är latex mer mjuka, både i formen och konsistensen. Den första nappen var dock silikon, men den blev snabbt ofräsch iom att det kommer in lite vatten i nappen när man tvättar den. Då känns det bättre att byta napp innan latexen känns gammal. Vi slänger våra långt innan det har blivit sprickor i dem, använder dem ca 2 månader innan vi byter.

• silhuett

Bara en nyfiken fråga.. Varför ska du börja med napp? Själv tycker jag bara det behövs om barnet har ett stort sugbehov, men det vet man ju inte förrän barnet väl är där

Dessutom bör man inte börja med napp innan amningen fungerar ordentligt, eftersom det kan störa amningen annars.
    Ville bara upplysa om det, ifall du tänker amma.

• Cillisen

Silhuett: Jag satt också och funderade på det. Man ska väl inte använda napp innan bebis kan amma ordentligt? För då kan bebisen få fel sugteknik eller ngt sådant. Har för mej att min bm sa att man bebhöver inte ha med sig napp till förlossningen.

• Happy me

Silhuett och cillisen
    Så kan det ju bli som för mig att bebisen inte vill ha någon napp för att jag väntade för länge. Bm sa just det att amningen måste komma i gång osv, sedan ville de inte ha napp - bara bröstet som det blev ett väldigt nuttande med! Min första tog tom tummen vid tre månader för att sugbehovet var stort.

Kan säga att nu med mitt tredje så har nappar redan inköpts och kommer ligga i bb-väskan. Redan dag två ska de introduceras!

• silhuett

Nej, till förlossningen finns ju ingen anledning att ta med den. Då SKA ju bebisen snutta massor på brösten, så att mjölkproduktionen kommer igång ordentligt. Och sen så tar det oftast minst 1-2 veckor innan amningen har komit igång felfritt (även om det kan ta mycket längre tid..).
    Så vänta med att köpa napp tills du vet att du behöver den!

• silhuett

Jag började med napp när Isac var 4 veckor. Det var lite svårt i början, men det var bara att byta modell på napp så blev han nöjd

• Karra1

Vi fick använde ammningsnapp när våra ammades redan på BB för de hade inte en bra sugteknik utn - så för vår del så hade det ingen betydele om de fck napp eller nappflaska - sen efter ett par månader kunde de amma utan amningsnapp utan problem (och jag slapp såriga och ömma bröstvårtor ).

• Lilla Linnéa

Med mitt andra barn började vi med napp direkt och det blev inga problem med amningen.

Svar på tråden Vilka nappar ska man köpa?? Silikon eller latex....förvirrad....