Var hittar man fågelsäkert ris att kasta på bröllop?
Som rubriken säger...
Som rubriken säger...
bra fråga...eller fågelfrö istället...eller såpbubblor...bubblor hade vi å det tyckte vi var lite roligt iaf
Har hört att det är bättre med Paddyris, finns i zoobutiker
Vilket ris som helst går väl bra, att det skulle vara farligt för fåglar är väl bara en myt.
Som sagt: en myt
http://www.faktoider.nu/ris.html
Det senaste bröllopet jag var på hade såpbubblor och det var så fint! Annars har jag hört att någon använt pärlsocker. Eller konfetti, men det skräpar ju ner så mycket.
Calligraphen har nåt sockerbaserat och hjärtformat jox annars.
http://www.romance.se/index.aspx?type=Product&Lang=sweden&PId=1013901
Blä vad trist att det var en faktoid. Annars kunde det ju varit lite piffigt att krydda bröllopet med fyrverkerier och exploderande duvor.
OCH om riset hamnar på jämnt underlag, t ex på en stentrappa, kan man lätt halka på det. Litet småfarligt, minst sagt.
Det är därför jätteviktigt att sopa ordentligt direkt efter varje bröllop. Men jag fattar att kyrkoanställda är rädda för olyckor.
TAck så mycket för alla svar, tror dock att det blir vanligt ris eftersom det är en myt!
Vad jag har hört är riset farligt för fåglarna då det sväller i magen på dem. När jag gifte mig fick vi inte ha ris för kyrkan pga det. Vilket vi inte hade tänkt eftersom jag redan kände till att det inte är bra. Kan du inte ha blomblad istället? Kanske i samma färg som buketten
Vår kyska tillät inte heller ris och vi orkade inte tjafsa med dem om deta. Vi körde på fågelfrön istället, köpte i en djuraffär.
Jovisst är det en myt
Men det kan väl vara rätt trevligt ändå att istället kasta fågelfrö så blir småfåglarna glada
Men herregud vad jag skriver slarvig.
Har kompisar som blandade någon typ av korn, tror det var vete, med lavendelblommor. Funkade bra att kasta eftersom det var tyngre än både blomblad eller specialris. Att de sen fick frågan från flera gäster om vetekornen också var en fruktbarhetssymbol blev ju extra roligt...