• Anonym (mamma)

Någon som vet något om Hassela på Gotland?

Ja, som rubriken lyder: någon med erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 07:18
    En liten uppdatering, om någon är intresserad... Sonen kom aldrig till behandlingshem, han blev familjehemsplacerad istället. Det går bra för honom! Han är drogfri och sköter skola och allt exemplariskt! Han fick komma hem för första gången nu i helgen och det var som att träffa en ny människa, han mår jättebra! Hoppas bara att det håller i sig...

• Svar på tråden Någon som vet något om Hassela på Gotland?
  • Anonym (Anhörig)

Har bara positivt att säga om Hassela!!!

• Anonym (Dito anh.)

Min syster tillbringade ett år där och har varit ren och skötsam sedan dess... Så jag har bara positiva saker att säga om Hassela på Gotland.

• TrasDockanLer

Visst jag tyckete inte att det var så bra, när jag bodde där så hade dom ingen koll alls på nått, vuxna hade sex med ungdomarna, det var många som knarka, mycket skit som hände....

• Myran5

Har ingen erfarenhet själv, men Hassela har väl blivit väldigt kritiserat av allmänheten och är påväg att byta form på verksamheten? Bara det jag läst i de gotlänska medierna, på sistone..

• TrasDockanLer
    Myran5 skrev 2008-09-01 10:29:42 följande:
    Har ingen erfarenhet själv, men Hassela har väl blivit väldigt kritiserat av allmänheten och är påväg att byta form på verksamheten? Bara det jag läst i de gotlänska medierna, på sistone..
    Det stämmer....
    Det var ju förr för de som hade ett missbruk och/eller kriminella.....
    Nu har de mer blivit ett hem för familjer att hitta tillbaka till varandra....
    Tycker jag...
  • pinnen2222

min syster har bott där i många år och tyvärr hjälpte det inte alls..är ungdomen inte villig att sluta med allt skit så går det inte på Gotland tyvärr..Hassela var väl dock ganska fint men nej..inte jättebra

• Anonym (mamma)

Tack för alla synpunkter! Jag har hört så många motstridiga uppfattningar om just Hassela. Jag tycker att de verkar ha en jättebra verksamhet men det är spännande att höra från människor med egen erfarenhet. Min son kommer förmodligen att hamna på behandlingshem inom kort och vi kollar runt lite. Vår socialsekreterare gillar INTE Hassela har jag förstått, så då blir det väl inte där han hamnar...

• KramMiiis

Läs första boken av Lotta Thell "ur askan i elden" och jag kan lova att INGEN förälder skulle skicka sitt barn till Hassela efter det. Nu var det visserligen MÅNGA år sen hon var inlagd där men ändå. huvva!

• TrasDockanLer
    KramMiiis skrev 2008-09-02 14:43:39 följande:
    Läs första boken av Lotta Thell "ur askan i elden" och jag kan lova att INGEN förälder skulle skicka sitt barn till Hassela efter det. Nu var det visserligen MÅNGA år sen hon var inlagd där men ändå. huvva!
    Så vad det nästan när jag var där....
  • KramMiiis
    TrasDockanLer skrev 2008-09-02 15:08:26 följande:
    Så vad det nästan när jag var där....
    Oj menar du det?? Jag vet ju att vissa delar av hennes historia är fiktion men anar att MYCKET är sanning.. Usch.
  • Anonym (fd hassela)

har varit elev på hassela gotland och även jobbat där nu i vuxen ålder,det jag kan säga om det stället är att det är för stort och ungdomarna blir inte sedda,,,de fostras så att de kan fungera socialt.i skolan arbete och i relationer med andra men tyvärr så får de oftast ingen bra individuell terapi där de kan bearbeta trauman från barndomen osv så man är som ett skal men tom inuti när man kommer därifrån, därför är det så många som faller tillbaka i dom gamla mönstrena när de ska stå på egna ben.
    man har alltså samma ångest man hade när man kom dit o när man flyttade därifrån för att den mentala hälsan inte är nåt som de arbetar med,tråkigt men sant

• Anonym (EX)

Kolla in Hasselas intäkter och utgifter samt de anställdas löner och arbetsvillkor, förmodligen kommer ni till samma slutsats som jag.

• Anonym (fd hassela)

EX vart nyfiken på vilken slutsats du kom framtill...orkar inte kolla upp det själv,he he lite lat idag.

• demokrati tack
    KramMiiis skrev 2008-09-02 14:43:39 följande:
    Har läst alla 4 böckerna o väntar på den 5. Det låter faktiskt inget vidare alls på Hassela....
  • AmandaaElisabeth

Men deras teater får än att gråta skiten ur sig!
    Dom var på min skola och spela den (mitt x håller på med droger)
    tänkte på han genom hela teatern, och grät under hela tiden också.
    ma tänker verkligen efter när man ser den.
    den är värd att se även om resten av hassela är skit så är teatern bra.

Svar på tråden Någon som vet något om Hassela på Gotland?