• marjalena

Spontan-ansöka?

Jag kommer att bli uppsagt från mitt nuvarande jobb inom en snar framtid och börjar bli lite småstressad över att jag MÅSTE hitta ett nytt jobb.

Folk pratar om att man inte ska gå efter de jobben som är utanonnserade eftersom de ofta redan är tillsatta. Nej, man ska spontan-ansöka säjs det....Men hur 17 gör man då? Vad säjer man då man ringer? "Hej, jag heter xx och jag undrar om ni har något ledigt jobb?" Låter ju lite tokigt tycker jag....

Någon som har fått jobb genom spontan-ansökan?

• Svar på tråden Spontan-ansöka?
  • marjalena

Har de? Hm...måste kika runt och se vad jag hittar! Tack för tipset!

• Sofia t

Enligt Ams är "spontanansöka" att antingen ringa eller bara gå dit. Problemer med detta är att dom flesta arbetsgivare har faktiskt inte tid att sitta och prata i telefon med arbetssökande eller ta emot besök. Jag upplevde att folket blev irriterade istället. Och nej fick inget jobb genom detta.

• Flickan Gud Glömde

Ja alla företag har ju hemsidor. Där finns till 95% av gångerna länkar - lediga jobb/jobba hos oss. Har gjort massor av såna. Jag tycker också jag blir irreterat bemöt när jag ringer, går dit.

• Sofia t

Ja jag tror det är därför dom börjat med att man kan skicka in på hemsidor mm. Det säger ju sig själv att dom inte har tid att sitta och ta emot spontanbesök från alla arbetssökande som Ams vill.

Flickan Gud Glömde skrev 2008-09-01 09:21:25 följande:

Ja alla företag har ju hemsidor. Där finns till 95% av gångerna länkar - lediga jobb/jobba hos oss. Har gjort massor av såna. Jag tycker också jag blir irreterat bemöt när jag ringer, går dit.
  • MrM

Det beror nog på vad det är för typ av jobb du söker. Själv har jag som ung knatat in på ett varuhus och frågat efter jobb (och fått det också). Idag när jag själv letar efter arbetskraft inom IT-sektorn så händer det att folk skickar in sina CV'n spontant utan att vi annonserat och skulle något CV vara tillräckligt intressant så skulle jag definitivt kalla in dem till intervju. Jag skulle dock inte vilja att folk kom hit oannonserat då jag försöker hålla min almanacka någorlunda fulltecknad för det mesta.

Mvh

• Myrtille

Jag har alltid spontanansökt. Jag mailar till någon som verkar ha med saken att göra, skriver lite kortfattat om vem jag är och varför jag hör av mig, på vilket sätt detta jobb lockar och säger att om intresse finns kan jag givetvis komplettera med en mer utförlig ansökan.

"Hur är det, är det alls aktuellt för er att anställa en pålitlig och engagerad (vad det nu är du söker som) i höst? Hör gärna av er om intresse finns!" eller liknande.

Jag har förstått det av bekanta som är inblandade i anställningsprocessen att man ofta sitter och tänker "Usch, vi måste ju hitta någon som kan göra (vad det nu är för jobb)" och om det då trillar in ett mail är man väldigt benägen att testa den människan.

• Flickan Gud Glömde

Min pappa jobbar som IT-chef och även personalansvarig.
    De sätter aldrig ut annonser, han letar själv på monster, ex.
    Där kan du lägga upp CV och så.
    Då kan arbetsgivaren hitta dig.

• marjalena

Flickan Gud Glömde skrev 2008-09-01 09:36:48 följande:

Min pappa jobbar som IT-chef och även personalansvarig.De sätter aldrig ut annonser, han letar själv på monster, ex.Där kan du lägga upp CV och så.Då kan arbetsgivaren hitta dig.
    På monster?? Vad är det?
  • Flickan Gud Glömde
    marjalena skrev 2008-09-01 09:45:04 följande:
    Flickan Gud Glömde skrev 2008-09-01 09:36:48 följande: På monster?? Vad är det?
    monster.se
  • marjalena

Tack så mycket för svaren alla!

Fler som har erfarenheter av spontana ansökningar?

• syster yster80

Ja, jag fick jobb på Dressmann på det viset. Jag ringde dit och pratade med butikschefen som precis skulle göra om schemat och då upptäckte att det behövdes mer personal i butiken. Så visst går det att få jobb genom att spontan ansöka, men chanserna är mindre eftersom de inte annonserat efter personal.

• unclaf

Nästan alla jobb jag har haft (allt från stallskötare till lärare) har jag fått genom sk "spontanansökningar". Jag först ringt för att presentera mig, och i 9 fall av 10 har man bett mig att skicak in cv+personligt brev. Jag har blivit kallad till intervjuer innan jobben annonserats ut och flera ggr fått höra att jag är en driftig person som gjor tpå detta vis och att det ppskattas. "Vanliga" ansökningar drunknar ofta i mängden--en spontanansökning komemr kanske ensam i brevlådan-->får mer tid.

Jag har även, när det gällde vanliga somamrjobb, gått runt och presenterat mig och haft med mig personliga brev och dyl att lämna in.

Har bara positiva erfarenheter av spontanansökningar...man kan inte få mer än "nej".

Ofta kan man maila och presentera sig lite lätt och be att få skicka in lite papper och så, eller mer utförlig beskrivning av sig själv via mail. Om de inte svarar på mail så ringer jag.

• ReRant

Sofia t skrev 2008-09-01 09:19:56 följande:

Enligt Ams är "spontanansöka" att antingen ringa eller bara gå dit. Problemer med detta är att dom flesta arbetsgivare har faktiskt inte tid att sitta och prata i telefon med arbetssökande eller ta emot besök. Jag upplevde att folket blev irriterade istället. Och nej fick inget jobb genom detta.
    Hehe. Min tjej lade ett par dagar på att spontansöka. Tex gå runt till butiker osv. Det fortsatte ringa företag i flera veckor efter att hon fått jobb.

Det fungerade helt enkelt utmärkt. Hon gick tex in i en butik, presenterade sig snabbt och undrade om hon fick lämna sin CV om det dök upp en ledig tjänst. Tog inte mer än ett par sekunder av deras tid.
  • Sofia t

Ja men då är det ju perfekt =) i denna stad funkade det dock inte.

ReRant skrev 2008-09-01 21:17:33 följande:
    Sofia t skrev 2008-09-01 09:19:56 följande:
    Hehe. Min tjej lade ett par dagar på att spontansöka. Tex gå runt till butiker osv. Det fortsatte ringa företag i flera veckor efter att hon fått jobb.Det fungerade helt enkelt utmärkt. Hon gick tex in i en butik, presenterade sig snabbt och undrade om hon fick lämna sin CV om det dök upp en ledig tjänst. Tog inte mer än ett par sekunder av deras tid.
Svar på tråden Spontan-ansöka?