• Anonym

Kläder till klumpfot

Hej,

Min bror har fått barn som tydligen har klumpfot. Vet inte riktigt vad detta innebär förutom att båda benen är gipsade. Skall nu hälsa på bebisen som är några veckor för första gången, men vilka kläder passar en baby med gipsade ben? Min bror och hans fru är jätteledsna över att barnet har ett "fel" så jag vill verkligen köpa kläder som barnet kan ha.

• Svar på tråden Kläder till klumpfot
  • Anonym

Kanske fungerar bäst att köpa byxor som är några storlekar för stora?

• Anonym

Vet inte om man får "hänga ut" nån så här, men fråga Sisu på FL... Hennes dotter hade det och hon är väldigt öppen med allt

Hjälper till å puffar lite

• Lillfjant

Jag är själv född med klumpfot på båda fötterna och märker idag inget av det alls. Om man ser på bilder sen jag var nyfödd så hade jag vanliga bebiskläder på mig( precis lika som tvillingsyrran), inga specialare alls, men man kan ju undvika sparkbyxor om dom är smala smala för att det ska vara lättare att få på.

Klumpfot innebär att fötterna är sneda innåt/nedåt, så man gipsar så att dom hålls i rakt läge för att fixeras och fortsätta växa så. Tror även att man ibland opererar hälsenan om den är för kort.
    Kan tillägga att jag inte har nån känning av mina klumpfötter alls och då är jag ändå 30 år och behandlingen lär ha gått framåt sen jag var nyfödd.

• Anonym

Har själv två barn som har klumpfot på båda fötterna, idag 6 1/2 och 2 1/2 år gamla.

Jag använde ofta bara body på dem om man var hemma eller det var varmt ute. I byxväg fungerar det bäst med vanliga byxor = utan fot, då man lättare kan hålla koll på att tårna inte blir blåa = för trångt i gipsen. Den äldsta tjejen hade kalkgips och då behövs även lite extra vidd i byxbenen medan plastgips är mycket smidigare.
    Har din bror en dotter så är ju en klänning alltid fint ( dock inte så praktiskt när de är lite större då det är väldigt svart att krypa i klänning!)

Lycka till med klädköpet.

• MammaDiana

Min som hade (har) klumpfot. Till en tjej hade jag köpt klänning. Min som var gipsad vid denna årstiden förra året och han hade mest bara body. när vi gick ut trädde jag byxor över. Oftast hade han plastgips och då räckte vanliga byxor bara en storlek större, gärna byxor utan fötter. Hela sparkdräkter kan vara lite jobbigt, bättre med 2-delat. och även strumpor behövs när man går ut blir det kallt om tårna!

Visste de om det innan så de var föberedda? Jag pratar gärna med dem om de vill!

• Meduziz

varför inte köpa sparkdräkter som har öppningen därnere?
    Det finns ju sparkdräkter med knappar i grenen och hela vägen ner längs benen.

Mitt hjärta bubblar som poprocks i cola!
  • Anonym

Tack så jättemycket för era svar! Det är en liten tös det gäller.

Köpte en body, ett par byxor, en klänning och strumpor och allt passade! De blev jätteglada.

De har gjort flera ultraljud under graviditeten pga blödningar och sammandragningar men ingen läkare har nämnt detta. De har även gjort ett tillväxtultraljud då bebisen inte växte som den skulle och mätte då noggrannt alla kroppsdelar. Men inte heller då nämnde de klumpfot. Känns som om de måste sett det för vad jag förstått så var det en väldigt grav variant med fötterna helt åt andra hållet. Syns inte detta på ultraljudet?

Men tösen är helt frisk och har gått upp bra i vikt. Härligt!

Kan be min brors fru kolla in FL om hon känner att hon vill prata med någon, kan tänka mig att hon har många frågor.

• Anonym

Läste rubriken precis: Kläder till klumpfot.

Låter ju helt hemskt ju! Menar givetvis "Vilka kläder passar en tjej med klumpfot".

• MammaDiana

Vi fick veta på första ul i v 18! Det var det första hon sa så var förberedda, fick även göra ett extra ul v 22 för att kolla extra noga på fötter, händer, hjärna och hjärta framförallt.

• Anonym

MammaDiana:

Men vad konstigt att inte min bror och hans fru fick reda på något. De måste ju ha sett det med tanke på att det var en sån grav form?

• MammaDiana

ja konstigt. MEN i vissa fall så säger vissa att det kan bero på att det var trångt i magen, eller att bebisen låg i säte och "satt" på sina fötter och då har fötterna kanske sett ut som vanligt i början av grav. Och sen på tillväxt-ultra mm så tittar de nog inte så mycket på fötterna utan har fokus på andra saker.

Svar på tråden Kläder till klumpfot