• Zofye

Grönt te - koffein i det?

Har väl insett att jag borde dra ner på mitt koffeinintag.
    Jag älskar te. Speciellt svart te, men främst sorten Earl Grey. Och den är ju oftast svart.
    Hittade nu en grön Earl Grey-sort som jag provade och den är jättegod!
    Hur är det nu, grönt te innehåller inget koffein? Eller är det jag som fått det om bakfoten?

• Svar på tråden Grönt te - koffein i det?
  • Trollet75

Grönt te innehåller koffein, det är inte samma mängder som i kaffe. Skillnaden mellan grönt och svart te är att det svarta är jäst. Det är alltså blad från samma buske och innehåller alltså samma mängd koffein.

Om du vill ha ett koffeinfritt te kan du prova örtteer eller rött te. Det röda teet är lite sötare än vanligt, kan dra mycket längre utan att bli beskt, tål att värmas upp utan att få dålig smak och innehåller massor med antioxidanter och annat nyttigt. Det finns säkert med bergamottkryddning så att du får Earl Grey smak också.

• Zofye

Ok, det innehåller koffein, men mindre mängd än svart te

• Zofye

Jo, rött te dricker jag också ibland, men är inte alls lika förtjust i det.

Trollet75 skrev 2008-09-01 10:09:32 följande:
    Grönt te innehåller koffein, det är inte samma mängder som i kaffe. Skillnaden mellan grönt och svart te är att det svarta är jäst. Det är alltså blad från samma buske och innehåller alltså samma mängd koffein. Om du vill ha ett koffeinfritt te kan du prova örtteer eller rött te. Det röda teet är lite sötare än vanligt, kan dra mycket längre utan att bli beskt, tål att värmas upp utan att få dålig smak och innehåller massor med antioxidanter och annat nyttigt. Det finns säkert med bergamottkryddning så att du får Earl Grey smak också.
Svar på tråden Grönt te - koffein i det?