• AstraTrillian

Vilken boränta har ni lyckats förhandla er till?

Ska börja köpslå med olika banker och vill gärna veta vad andra lyckats få ner boräntan till. Nu har vi rörlig ränta hos Handelsbanken med ränta på 5.4% och bostaden är belånad till ca 65%.

• Svar på tråden Vilken boränta har ni lyckats förhandla er till?
  • Cheesus

Den rörliga räntan är väl ganska bra tror jag. men borde gå att få ner en halv % eller så.

1.5% har vi på våra bundna lån och 2.07 på rörliga.

Bankanställd...:):)

• Sommarbarn 2007

Intressant tråd, kommer inte ihåg hur vi ligger till. Hoppas på fler svar.

• Miss Lau

I dagsläget ligger vår rörliga på 5,0% och vår bostad är belånad till ca 80%.

• AstraTrillian

Men jag fattar inte riktigt hur det funkar. Reporäntan är på 4.5% och därmed är utlåningräntan från riksbanken 5.25%, men ändå lyckas folk få boräntor under det. Hur funkar det då? Förlorar banken pengar, det låter ju helknasigt. (kan tillägga att jag fattar nada av ekonomi och är inbiten naturvetare).

• majlinsa

Loggade in och kollade
    rörlig 5,81
    bunden 5,14

Cheesus: får ja fråga om bananstälda tjänar nått på att jag just väljer dem? Typ provision eller likande..

• Anghammarad
    Cheesus skrev 2008-09-01 13:19:10 följande:
    Den rörliga räntan är väl ganska bra tror jag. men borde gå att få ner en halv % eller så.1.5% har vi på våra bundna lån och 2.07 på rörliga.Bankanställd...:):)
    Hur mycket får ni förmånsbeskatta då?
  • Cheesus

Förmånsskatten räknas på mellanskillnade på reporäntan i november året innan...bla bla bla...:)

Vi brukar säga som så att det motsvarar väl i runda slängar att vi inte får dra av den ränta vi behöver. Inget man tänker på direkt.

Skönt att bo billigt och kunna amortera rejält istället.

• Cheesus

Nope, ingen provision...inte på den aktuella banken iaf.

• Tomeiro

Rörlig ränta hos Handelsbanken: 5,55 %

Ett tips är ha SBAB:s räntor som tak när man förhandlar med den egna banken. SBAB:s rörliga är idag 5,78 %.

• Anghammarad
    Cheesus skrev 2008-09-01 19:56:02 följande:
    Förmånsskatten räknas på mellanskillnade på reporäntan i november året innan...bla bla bla...:)Vi brukar säga som så att det motsvarar väl i runda slängar att vi inte får dra av den ränta vi behöver. Inget man tänker på direkt.Skönt att bo billigt och kunna amortera rejält istället.
    Det jag menar är att för att kunna göra en rättvis jämförelse så bör man räkna med förmånen också. Ni betalar ju de facto inte en ränta som motsvarar 1,5% i vanligt bolån på era bundna lån.
  • lillalillalillamysan

Du har helt rätt i ditt resonemang. Jag tror att förmånsbeskattningen ligger på stadslåneräntan (ca 5%) + 1 procentenhet på glappet mellan personalräntan och marknadsräntan. D v s jag tror att det så att ca 6% av beloppet som man sparar går till skatt... Men, jag kan ha helt fel -orkade inte kolla lagboken utan detta är vad jag tror mig minnas från beskattningsrätten

Anghammarad skrev 2008-09-02 09:01:44 följande:
    Det jag menar är att för att kunna göra en rättvis jämförelse så bör man räkna med förmånen också. Ni betalar ju de facto inte en ränta som motsvarar 1,5% i vanligt bolån på era bundna lån.
  • AstraTrillian
    majlinsa skrev 2008-09-02 09:10:33 följande:
    Kan man förhandla om den rörliga räntan?
    Absolut! Jag har förhandlat ner 0.5% men misstänker att det går att få ner mer (därav tråden).
  • Carisma95
    AstraTrillian skrev 2008-09-01 14:03:59 följande:
    Men jag fattar inte riktigt hur det funkar. Reporäntan är på 4.5% och därmed är utlåningräntan från riksbanken 5.25%, men ändå lyckas folk få boräntor under det. Hur funkar det då? Förlorar banken pengar, det låter ju helknasigt. (kan tillägga att jag fattar nada av ekonomi och är inbiten naturvetare).
    Intressant av det svaret själv.

Sen hade ju SEB som "argument" att de inte bara följer reporäntan (längre), utan tar hänsyn till även andra kostnader som banken har...
    Sen hade vi bra bundna lån med 2,85 och 3,5 % i ränta. Vilket JAG tror innebär att vi fick så dålig rörlig ränta på den delen vi la om från topp- till bottenlån (5,95 %). 
    A stumble may prevent a fall....
Svar på tråden Vilken boränta har ni lyckats förhandla er till?