Vilken boränta har ni lyckats förhandla er till?
Ska börja köpslå med olika banker och vill gärna veta vad andra lyckats få ner boräntan till. Nu har vi rörlig ränta hos Handelsbanken med ränta på 5.4% och bostaden är belånad till ca 65%.
Ska börja köpslå med olika banker och vill gärna veta vad andra lyckats få ner boräntan till. Nu har vi rörlig ränta hos Handelsbanken med ränta på 5.4% och bostaden är belånad till ca 65%.
Den rörliga räntan är väl ganska bra tror jag. men borde gå att få ner en halv % eller så.
1.5% har vi på våra bundna lån och 2.07 på rörliga.
Bankanställd...:):)
Intressant tråd, kommer inte ihåg hur vi ligger till. Hoppas på fler svar.
I dagsläget ligger vår rörliga på 5,0% och vår bostad är belånad till ca 80%.
Men jag fattar inte riktigt hur det funkar. Reporäntan är på 4.5% och därmed är utlåningräntan från riksbanken 5.25%, men ändå lyckas folk få boräntor under det. Hur funkar det då? Förlorar banken pengar, det låter ju helknasigt. (kan tillägga att jag fattar nada av ekonomi och är inbiten naturvetare).
Loggade in och kollade
rörlig 5,81
bunden 5,14
Cheesus: får ja fråga om bananstälda tjänar nått på att jag just väljer dem? Typ provision eller likande..
Förmånsskatten räknas på mellanskillnade på reporäntan i november året innan...bla bla bla...:)
Vi brukar säga som så att det motsvarar väl i runda slängar att vi inte får dra av den ränta vi behöver. Inget man tänker på direkt.
Skönt att bo billigt och kunna amortera rejält istället.
Nope, ingen provision...inte på den aktuella banken iaf.
Rörlig ränta hos Handelsbanken: 5,55 %
Ett tips är ha SBAB:s räntor som tak när man förhandlar med den egna banken. SBAB:s rörliga är idag 5,78 %.
Kan man förhandla om den rörliga räntan?
Du har helt rätt i ditt resonemang. Jag tror att förmånsbeskattningen ligger på stadslåneräntan (ca 5%) + 1 procentenhet på glappet mellan personalräntan och marknadsräntan. D v s jag tror att det så att ca 6% av beloppet som man sparar går till skatt... Men, jag kan ha helt fel -orkade inte kolla lagboken utan detta är vad jag tror mig minnas från beskattningsrätten