• matten68b

Varför gör vår vovve så?

Har en liten vovve på 2år som varje gång när han ska äta flyttar runt på sin matskål. Han krafsar bort skålen ibland till andra sidan köket, sen står han där och äter.
    Vi har testat att ställa skålen på olika ställen men han krafsar runt skålen var den än står. Någon som vet varför han gör så och om fler har djur som gör lika???

• Svar på tråden Varför gör vår vovve så?
  • Pikaur

Inte den blekaste. Svärföräldrarna har en tibbetik som bara äter direkt från golvet och vägrar äta ur skål. Ibland får även de fix idéer

• matten68b

Man får väl vara tacksam att han inte krafsar iväg vattenskålen iallafall, då skulle det bli blött överallt.

• MammaFiaa

Såna där saker kan också bero på tvångsbeteenden. Har du testat att hindra honom från att flytta skålen? Kanske en skål som har en "gummi-grej" under så det blir svårt för honom att flytta? Behöver inte vara ett tvångsbeteende. Men kan faktiskt vara en orsak. Kanske du borde testa? Lycka till hur som haver.

Kram

• Toodels

alla hundar jag känner gör så, även min lille valp

• Pikaur

Keramikskål borde inte hunden kunna flytta. Ju större hund desto större skål, så de är ju tunga oavsett

• elvinaOstefan

Ingen aning, men min ammas hundar går till matskålen, fyller munnen med massa foder och lägger sig i sin bädd och käkar upp det

Devin, det finaste vi har ♥
  • Birgitta2

troligen en liten idé han har bara. Vår valp äter lite, går en runda, äter igen. En mops jag känner äter, snurrar runt sin egen svans, äter igen, och snurrar runt.

• Pansarhamster
    elvinaOstefan skrev 2008-09-03 13:35:11 följande:
    Ingen aning, men min ammas hundar går till matskålen, fyller munnen med massa foder och lägger sig i sin bädd och käkar upp det
    *haha*

Så gör en av mina också. Han är sällskapssjuk så han tar munnen full med torrfoder och tar med sig dit vi sitter. När det är slut går han och hämtar mer.
  • frulan

Vår hund krafsar runt skålen innan han börjar äta av maten. Han kan dock inte flytta runt den så långt då de står på en bricka med kanter.

Jag trooor att det har med gammal instinkt att göra. Han "gräver" upp maten han gömt inför svårare tider.
    Han har väl inte förstått (efter 6 år) att han alltid får mat

Svar på tråden Varför gör vår vovve så?