• PetraMunchen

Varför får man mjölkstockning

Hej.

Jag har ju läst att en del får mjölkstockning. Varför får man det? Vad kan man göra för att undvika det?

Jag har som sagt knappt upplevt att mina bröst blivit stenhårda då min lilla håller god takt och äter med jämna mellanrum. Men jag tänkte att det kanske finns goda råd så man kan undvika att mjölkstockning inträffar och så... om det nu går.

• Svar på tråden Varför får man mjölkstockning
  • Lilla Mimsan

Enligt läkarna på BB är det pga man ammar när man är kall. Man kan kyla ner brösten men de måsta vara varma när man ammar annars hämmas framdrivningen

• PetraMunchen

Lilla Mimsan skrev 2008-09-01 12:57:13 följande:

Enligt läkarna på BB är det pga man ammar när man är kall. Man kan kyla ner brösten men de måsta vara varma när man ammar annars hämmas framdrivningen
    Oj da, jag som ammar ute även om det är 17 grader eller så... fast hittills har det ju inte varit så kallt här...
  • Flippen

Hade själv 5 mjölkstockningar som avlöste varandra de första 2 veckorna. Var inne på BB var och varannan dag denna period och fick massvis med tips:

* Håll brösten varma, även om du inte ammar. Har man lätt att få mjölkstockning ska man gärna ha fetvadd eller ullinlägg i bh'n på vintern.

* Om barnet inte tömmer bröstet riktigt, utan du bara låter barnet äta halva bröstet så kan man också få mjölkstockning. (Alltså töm hela ena bröstet innan du byter till nästa)

I mitt fall berodde det på att min son inte kunde suga ordentligt och kunde därmed inte tömma bröstet. Jag fick lägga av med amningen pga det.
    Vår äldsta dotter ammade jag däremot utan problem och utan mjölkstockning.

Mitt hetaste tips är dock att hålla brösten varma när det är kallt ute.

Lycka till!!

• PetraMunchen
    Flippen skrev 2008-09-01 13:07:25 följande:
    (Alltså töm hela ena bröstet innan du byter till nästa)
    Min Nils äter ju minst en gång om dagen slut på båda brösten... Sen blir han lite frustrerad för att det inte kommer mer... Men han växer så det knakar så det är ju ingen fara med undernäring precis...
  • Lilla Mimsan
    PetraMunchen skrev 2008-09-01 12:59:13 följande:
    Lilla Mimsan skrev 2008-09-01 12:57:13 följande: Oj da, jag som ammar ute även om det är 17 grader eller så... fast hittills har det ju inte varit så kallt här...
    Men då kanske du varit varm så då går det ju!
  • PetraMunchen

Lilla Mimsan skrev 2008-09-01 13:17:00 följande:

Men då kanske du varit varm så då går det ju!
    Njae, brösten har ju varit iskalla utanpå i alla fall. Jag går ju gärna i V-ringat. Men jag har rätt stora bröst så "fettet" kanske syddar och håller varmt längre in.
  • Flickan och kråkan

Det handlar nog även mycket om vilken tur man har med sina bröst, förutom det ni tagit upp. Jag hade väldig överproduktion och fick tillslut även minska produktionen genom att hoppa över ett bröst i sådär 8 timmar åt gången. Tala om stenhårda, knöliga kanonkulor! Ingen mjölkstockning ändå. Var varken noga med värme eller att hålla mig stilla. Tackar min lyckliga stjärna

• victoria p

Alltså jag hade mjölkstockning fter mjölkstockning första halvåret, inte så kul! Visst kan det bero på att tuttarna blivit kalla men det tror jag är mindre troligt. Fast värme kan ju underlätta att massera bort "stockningen".
    Det som gjorde det för mig var att han ibland åt mindre nån dag/natt o att jag antagligen har lite trånga mjölkkanaler som "kloggas" upp lätt. Därför är jag extra utsatt för det. Bvc sa att det finns nåt läkemedel som gör att mjölken rinner lättare o det skulle förebygga mjölkstockningarna, men det låter jätte läskigt! Mjölken ska man inte mixtra med! Fattar inte ens att hon föreslår nåt sånt, men det e väl typiskt bvc..
    Nu har jag inte haft nån på några månader o tror inte jag får några fler heller för att jag producerar inte lika mycket längre iomed att han äter met nu oxå.

• Flickan och kråkan
    Marlene skrev 2008-09-02 09:07:17 följande:
    Kyla orsakar inte mjölkstockning, det är en gammal myt. www.amningshjalpen.se/radgivning/mjolkstockni...
    Fast jag vände mig till Amningscentrum på Karolinska. De sa att jag kunde minska risken för mjölkstockning när jag behövde minska produktionen genom att ta det riktigt lugnt och hålla mig varm. De borde ju veta vad de pratar om.
Svar på tråden Varför får man mjölkstockning