• Sebbes    mamma

ditt bästa "rengöringsmedel" ?!?!?!

Jag ska ha storstädning här hemma idag o imorron...
    Har fått tips om att ättika är bra till en himlans massa saker..
    Ska prova o få bort en beläggning i tiastolen med det..
    Har provat ALLT från ajax till klorin..

Så nu håller ja tummarna på att ättika kan fungera..

Har ni något annat bra tips på "rengöringsmedel"
    till hemmet, kläder, utemöbler osv osv

• Svar på tråden ditt bästa "rengöringsmedel" ?!?!?!
  • Senap

Cillit bang. Jag använder den till allt numera.

I Haven't Lost My Mind, It's Backed Up On Disk Somewhere
  • Sebbes    mamma

cilit bang e oxå favoriten här hemma...
    Underbart till kalk...

• mimmi 1

såpa... en blomspruta med såpa-citron-vatten har jag alltid till hands... spreja på och torka av, allt från köksbord, köksbänkar, till dammtorkning och till tvättställ o toastolen mm. mm... billigt, händigt, och miljövänligt, och luktar så fräscht sen...

• mimmi 1

PS... låt ättikan verka i toastolen över natten, så skurar du ur den på morgonen... då borde den vara ren o fin...

• kaksmulan

Om syran i ättikan ska fungera ordentligt så skulle jag vilja föreslå att du tömmer stolen helt på vatten först (kan va lite knepigt) och sen häller på ordentligt. Jag skulle annars rekommendera lite klorin rakt ned i vattnet.

Dock, jag har en gammal toalettstol från början av 80-talen och den är helt omöjlig att få ren. Jag har provat ALLT! Nu sist fick jag nog och tog ett fint sandpapper och slipade helt enkelt bort beläggningen!

Mitt bästa städredskap är dock mina spray-flaskor. Jag har en med såp-vatten i, en med diskmedelsvatten i och så en med ajax-vatten i! jag sprejar och sen torkar jag med en fuktig duk som jag sen sköljer i vanligt vatten lite då och då under kranen. Helt perfekt!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • mimmi 1
    Svar på #5
    Ja, det har jag med, men bara med såpvatten då.. och en gnutta citron.. sen en på diskbänken med diskmedel o vatten, att spreja sånt som ska snabbdiskas, under kranen.. där såarar man på diskmedlet!!! och så har jag en med ättika o vatten.. till fläckar, ogräs mm. toppenbra ide´verkligen !!
  • mimmi 1

oj vad jag slarvar när jag skriver... sparar på diskmedlet, ska det vara...

• kaksmulan
    mimmi 1 skrev 2008-09-01 13:59:18 följande:
    Svar på #5Ja, det har jag med, men bara med såpvatten då.. och en gnutta citron.. sen en på diskbänken med diskmedel o vatten, att spreja sånt som ska snabbdiskas, under kranen.. där såarar man på diskmedlet!!! och så har jag en med ättika o vatten.. till fläckar, ogräs mm. toppenbra ide´verkligen !!
    Ättika och vatten har jag provat till fönster, mot kalkfläckar mm men inte riktigt fått det att fungera (tyckte mest att det luktade illa trots någon msk citron i...) Hur stark är din blandning?! Vilka fläckar tar du bort med den?! Själv har jag galltvål till alla fläckar.
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Sebbes    mamma

oj! va bra massa tips!!
    Jag har efter många om o men fått bort allt vatten från toastolen o hällt i RIKLIGT med ättika..
    köpte perstorps 24%
    sen stängde ja locket o satte en blomkruka på så att ångorna ska stanna kvar...
    tänkte låta d stå så till imorron bitti..¨
    går d inte bort då så ger ja mig nog oxå på lite fint sandpapper...
    d ser juh bara så himlans tråkigt ut...

• mimmi 1

oj.. tycker det låter lite riskabelt att ta sandpapper,, tror du inte att man kan skada emaljen då? och DÅ blir det ju jättesvårt att hålla toan ren... Är det en beläggning det rör sej om, så går det bort med ättika, Nästan övertygad ;o)

Svar på tråden ditt bästa "rengöringsmedel" ?!?!?!