• Disis

Hur lång är lärarutbildningen?

Hej,
    jag funderar på att utbilda mig till grundskolelärare (låg/mellanstadie)...
    Ville bara fråga snabbt om någon här vet hur många år en sådan högskoleutbildning är och
    kan man läsa utomlands en termin eller så, som utbytesstudent.

Roligare här på familjeliv än att googla :)

• Svar på tråden Hur lång är lärarutbildningen?
  • firewalkwithme

Vet inte exakt nu när de gjort om, men jag tror den är 3,5 eller 4 år. När jag började var den 3,5, men i och med bolognaprocessen så är det ändrat, men ungefär där ligger det i alla fall! Och man kan absolut läsa en termin som utbytesstudent!

• Disis

firewalkwithme skrev 2008-09-01 14:09:53 följande:

Vet inte exakt nu när de gjort om, men jag tror den är 3,5 eller 4 år. När jag började var den 3,5, men i och med bolognaprocessen så är det ändrat, men ungefär där ligger det i alla fall! Och man kan absolut läsa en termin som utbytesstudent!
    tack för ditt snabba svar!
    vet du om man kan läsa fler än en termin utomlands, och i olika länder till och med?
    eller blir allt väldigt struligt då?
  • firewalkwithme

Tror absolut man kan läsa fler en en termin utomlands, men vet inte hur det blir om man vill läsa i olika länder. Vet att på Sthlms universitet där jag läser (gamla lärarhögskolan) vill de gärna att man läser utomlands, så det mesta går säkert att lösa! Kolla med den skolan du funderar att studera på.

• Tecken

Vid fd LHS är utbildningen 3,5 år. Då blir behörigheten: F-3.

• firewalkwithme
    Tecken skrev 2008-09-01 15:50:06 följande:
    Vid fd LHS är utbildningen 3,5 år. Då blir behörigheten: F-3.
    Näpp, det ska vara ändrat. Förskollärare är numera en egen utbildning, den är 3 år lång och ger inte forskningsbehörighet (grundnivå). Vill man undervisa yngre åldrar i skolan kan man välja att läsa utbildningen på grund- eller avancerad nivå, och väljer man avancerad (vilket det finns anledning att tro att de flesta kommer att göra) läser man i 4 år tror jag (men är inte helt säker). Lärare för äldre åldrar läser alltid på avancerad nivå. Detta blev lösningen för lärarutbildningen när den blev anpassad efter bolognaprocessen. Jag är nästan helt säker på att det är detta system de som börjar nu går in i (lärarutbildningen var bland de sista utbildningarna i sverige som gick in i bolognasystemet), men som du märker är jag inte helt 100 . Det är dock såhär som det ska bli inom en snar framtid. Jättetråkig lösning tycker jag som gärna hade sett att de la samtliga lärarutbildningar på avancerad nivå (eller åtminstone gav alla möjligheten), men nu är det bestämt så det är bara att gilla läget!
  • Marline

Jag läser till lärare för förskoleklass upp till sexan och utbildningen är 3,5 år. Det går absolut att läsa terminer utomlands.

• Tecken

firewalkwithme: Konstigt, för jag känner två som läser på LHS nu, de började i våras och ska läsa 3,5år, för att få behörighet F-3. I så fall måste det ha ändrats nu till hösten.

• firewalkwithme
    Tecken skrev 2008-09-01 16:05:04 följande:
    firewalkwithme: Konstigt, för jag känner två som läser på LHS nu, de började i våras och ska läsa 3,5år, för att få behörighet F-3. I så fall måste det ha ändrats nu till hösten.
    Japp, kollade lite och det verkar som om det införs nu i höst ja . Var ju inte helt säker på tidpunkten som jag skrev, men kände mig relativt säker på att det kommer att gälla TS .

www.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp&a=45605
  • Tecken
    firewalkwithme skrev 2008-09-01 16:10:27 följande:
    Japp, kollade lite och det verkar som om det införs nu i höst ja . Var ju inte helt säker på tidpunkten som jag skrev, men kände mig relativt säker på att det kommer att gälla TS .www.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp&a=4560...
    DÅ är jag med
  • Tecken

Fast... det står ju på länken att lärarprogrammet är från 210p = 7 terminer = 3,5år. Eller har jag missuppfattat då?

Svar på tråden Hur lång är lärarutbildningen?