• GashH

Ramadan - tråden för oss som fastar!

Idag är första dagen på Ramadan, fastemånaden.
    Här samlas vi som fastar för att uppmuntra varandra samt ta upp ev. frågor och diskutera allt som hör ramadan till.

Jag kan börja med en fundering; är det ok att borsta tänderna på morgonen...förutsatt att man ej sväljer tandkräm/vatten. Jag har nämligen väldigt närkontakt i mitt jobb.
    Har man någon fundering så är det bara att ta upp det! Första dagen idag alltså, hur upplevde ni det? Vad får ni för reaktioner från arbetskamraterna?

• Svar på tråden Ramadan - tråden för oss som fastar!
  • MsBeauty

Det finns olika åsikter om det är okej eller inte med tandborstning. Jag tror inte att det är det eftersom man inte kan vara säker på att all tandkräm verkligen försvinner samt att man kan känna smaken. Men att borsta tänderna med en miswak eller med tandborste utan tandkräm är inget fel.

-----

Detta är 6:e gången som jag fastar och det känns härligt. Känner mig lite yr och trött, men så är det ju de första dagarna. Jag är ju mammaledig, men när jag gick i gymnasiet så fastade jag också. Alla mina vänner fastade också, så vi satt med varandra på lunchrasten och så. Det är så vanligt nu för tiden så det var ingen som reagerade.

• GashH
    MsBeauty skrev 2008-09-01 15:57:44 följande:
    Det finns olika åsikter om det är okej eller inte med tandborstning. Jag tror inte att det är det eftersom man inte kan vara säker på att all tandkräm verkligen försvinner samt att man kan känna smaken. Men att borsta tänderna med en miswak eller med tandborste utan tandkräm är inget fel. -----Detta är 6:e gången som jag fastar och det känns härligt. Känner mig lite yr och trött, men så är det ju de första dagarna. Jag är ju mammaledig, men när jag gick i gymnasiet så fastade jag också. Alla mina vänner fastade också, så vi satt med varandra på lunchrasten och så. Det är så vanligt nu för tiden så det var ingen som reagerade.
    Vad roligt! Tandborstning utan tandkräm mister sitt innebörd lie grann. Man vill ju inte lukta illa!
    Har du konverterat?
    På mitt jobb är det bara jag och en till som fastar. Men han träffar jag knappt då vi har olika scheman, men skulle vara kul att ha någon att hungra sig tillsammans med.
    Jag får äta 20.00 idag. Du då?
  • NaBas

Hej!
    här är en till som fastar! Jag tycker att det är så härlit med ramadan, det ända jobbiga är de första dagarna som du nännde tidigare..annars är det så kul men familj och vänner, ska kanske fira eid i tunusien ..undrar hur det är att fira eid i ett samhälle där alla gör det..

• Ali09

Här är en som fastar för första gången!
    känns fantastiskt faktisk. :)

• GashH

Hur går det? Vissa dagar börjar jag 6.50, och då måste jag kliva upp väldigt tidigt. Idag var en sån dag och det är jobbigt. Dagarna är så låånga! Men jag står ut!

• DOLCE FAR NIENTE

Här är en till som måste stiga upp tidigt vissa månar, och jobbar natt andra. Det är väldigt långa dagar och ibland känns det som om man hinner äta och gå och lägga sig.

Första dagen var jobbig, andra och tredje gick jätte bra alhamdulillah. Och idag har varit en riktigt jobbig dag med illamående och magont. Inte roligt. Men man håller ut alhamdulillah. Så nu fick jag skriva av mig lite

• GashH

Härligt... jag är hungrig nu, men det går bättre och bättre för varje dag faktiskt.

• MsBeauty

Jag tycker konstigt nog att detta året har varit det lättaste att fasta. Jag märker inte av hunger eller törst förrän vid 19 tiden när jag lagar mat.

• MrsQuitaz

ramadan karim!!!

fastar inte, har bf om 10 dagar så inshalla ska jag ta igen det vid senare tillfälle

• GashH

Hej,. hur går det?
    En fråga, om man spyr oavsiktligt, förstörs ens fasta då eller kan man fortsätta?

• The straight way
    GashH skrev 2008-09-11 13:33:45 följande:
    Hej,. hur går det?En fråga, om man spyr oavsiktligt, förstörs ens fasta då eller kan man fortsätta?
    Nej det avbryter inte fastan. Se bara till att inte svälja vad som kommer upp från magen. Skölja mun och borsta tänder är helt okey också, var bara vaksam att inte svälja något.
  • Noor el amar

Sänder en liten hälsning till alla fastande systrar och även de havande!!!

Må Allah (swt) acceptera och underlätta vår fasta.

Ramadan karim! ♥ //Camilla Noor el Amar♥
Svar på tråden Ramadan - tråden för oss som fastar!