• SaraSara

Babysitter

Jag har hört en massa olika angående det här med babysitter...

En del säger att det är jättebra att ha en direkt från födseln, eftersom den är lätt att flytta runt hemma och man kan ha bebisen nära sig hela tiden.
    Medan andra säger att man inte alls ska sätta sin nyfödda bebis i en babysitter, utan att man ska vänta med att använda sådan tills bebisen blivit stark i nacke och kan hålla upp huvudet själv.
    Men jag tänker lite att man kan ju utan problem ha bebisen i en bilbarnstol direkt från födseln, så jag förstår inte riktigt vad skillnaden är..

Ni som redan har barn sedan tidigare, när började ni använda babysitter (om ni hade en sådan)?

• Svar på tråden Babysitter
  • skruttan82

Jag bara tänkte att det finns ju olika sorters babysitters.
    Finns ju dom med typ spännt tyg runt en stålram och en sådan kanske är mindre bra för babyns nacke?
    Sen finns det ju såna som ser ut som en bilbarnstol typ, det borde ju inte va så farligt... Fast jag har ingen aning, bara en tanke...

• linn78

det finns ju olika babysitters, de som du kan ändra ryggläge på så babyn kan ligga ner är helt ok från födseln, de andra ska du helst vänta med minst 1 månad. Bilens babyskydd rekommenderar de inte iheller att de nyfödda sitter längre än en halvtimme i taget tror jag det är. Men oftast så märker du själv på bebben hur mycket h*n orkar om h*n blir gnällig och skruvar sig då är det dags att byta ställning...

• Stolt mamma till Vincent

Förstår inte varför det skulle vara ett problem, nu var min son alldeles för liten att sitta i den då han föddse (prematur) så han satt inte så bra i den för att han var för liten men när han blev lite äldre så tyckte han mycket om att sitta i den även idag och nu är han 9 månader gammal. Så visst tycker jag att du ska ha en sån om du själv känner att du vill ha en förstås. Hörde liknande om det där med gåstol att det inte är så bra barnen kan bli lata mm. Men nu har vi iaf köpt en och han älskar verkligen den

• fiamalm

Det finns babysitter med fullt liggläge, vår kille låg i den från första dan det var perfekt. De är inte på nåt sätt skadliga för barn. Vår kille sitter i den fortfarande han är 7 mån.

• SaraSara

Det är ju mest det att man blir lite nojjig när det är första barnet :)
    Men jag har tittat runt en del, och det finns ju vissa sorter som ser riktigt stabila och mysiga ut och som man kan justera ligg/sittlägget på så att det passar bebisen.

• Madde A

jag har två barn sen innan men jag har nog väntat med babysittern lite, men varför vet jag inte, har nog inte haft så stort behov av den de/den första veckorna.
    Som allt annat så gäller det väl att tänka till, och framför allt inte ha de små bebisarna där i för länge åt gången

Svar på tråden Babysitter