• Fille Fjonkan

Små jordhögar på gräsmattan?

Jag har senaste veckan upptäckt en massa små jordhögar på gräsmattan. Först trodde jag det var någon sorts spillning, men det luktar bara jord. Högarna är ca 3 cm i diameter och någon cm hög. De ser lite ut som om det sprutats upp ur jorden. De ser liksom lite spritsade eller utsprutade ut. Vad är detta!? Vem gör högar på min gräsmatta?

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Svar på tråden Små jordhögar på gräsmattan?
  • isisisis

Det är daggmaskarnas högar.
    var glad du har dem få då är gräsmattan "levande" och väldränerad

• isisisis

Jag vet att det är daggmaskhögar

Förutom att jag är trädgårdsmästare så har jag läst böcker om daggmaskar

• Fille Fjonkan
    isisisis skrev 2008-09-01 17:19:30 följande:
    Det är daggmaskarnas högar.var glad du har dem få då är gräsmattan "levande" och väldränerad
    Aha! Jag funderade lite på daggmaskar för jorden såg ut som om den passerat genom en mask. Men jag visste inte att de gjorde högar. Det kan väl vara ok då. Jag var rädd för någon form av snuskigt skadedjur. Daggmaskar kan jag leva med. Jag behöver sällan se dem

Tack för svaret!

(är inte ett dugg avis på din litteratur, dock )
  • isisisis

Fille Fjonkan skrev 2008-09-01 17:31:30 följande:

Aha! Jag funderade lite på daggmaskar för jorden såg ut som om den passerat genom en mask. Men jag visste inte att de gjorde högar. Det kan väl vara ok då. Jag var rädd för någon form av snuskigt skadedjur. Daggmaskar kan jag leva med. Jag behöver sällan se dem Tack för svaret!(är inte ett dugg avis på din litteratur, dock )
    Jag gillar att gå till botten med saker och ting
    Är intresserad av det mesta.
    Tycker det är intressant med de små "vardagliga" saker och naturen

Fick ett ryck och tänkte faktiskt doktorera på daggmaskar,men gav upp

Alltför många visste redan så mycket så det var svårt att hitta något nytt.
  • Namaste72

Men är inte det jordlarver som ger sådana högar?

{} Allt har en mening {}
  • isisisis
    Namaste72 skrev 2008-09-01 17:47:14 följande:
    Men är inte det jordlarver som ger sådana högar?
    Nä.
    Det är daggmaskar som gör högarna.
    Du kan även prova att googla om du inte tror på min expertis
  • Fille Fjonkan
    isisisis skrev 2008-09-01 17:45:38 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2008-09-01 17:31:30 följande:Jag gillar att gå till botten med saker och ting Är intresserad av det mesta.Tycker det är intressant med de små "vardagliga" saker och naturen Fick ett ryck och tänkte faktiskt doktorera på daggmaskar,men gav upp Alltför många visste redan så mycket så det var svårt att hitta något nytt.
    Doktorera på daggmaskar
  • Namaste72

Jo jag fattar att det är de där små kringliga högarna som är daggmask. Men de andra?

{} Allt har en mening {}
  • isisisis

I Skåne finns det en hel del mullvadshögar,men de är lätta att känna igen.

Vilka andra tänker du på?

Namaste72 skrev 2008-09-01 18:09:13 följande:
    Jo jag fattar att det är de där små kringliga högarna som är daggmask. Men de andra?
  • Namaste72

Ganska höga och fluffiga, fast jag läste nu att det är fåglar som pickar upp dem... Alles gut!

{} Allt har en mening {}
  • dyveke

jisses vilken aktivitet det har blivit på daggmaskarna de senaste dagarna. vi har hur mkt såna högar som helst. tittar de upp för att det är så vått i marken efter allt regn?

• isisisis
    dyveke skrev 2008-09-02 18:52:37 följande:
    jisses vilken aktivitet det har blivit på daggmaskarna de senaste dagarna. vi har hur mkt såna högar som helst. tittar de upp för att det är så vått i marken efter allt regn?
    Ja.De drunknar ibland annars.Därför går de upp,om det blir alldeles för blött.
Svar på tråden Små jordhögar på gräsmattan?