• lunkentuss

4-åring i framsätet på bil med airbag??

Att man inte får ha en bakåtvänd bilbarnstol där det finns airbag vet ju alla, men vet nån hur det ligger till med framåtvänd bilbarnstol?
    En sån där bältesstol då som man kan ha från 4 år...

Man ska ju vara minst 140 cm lång (krav el rekommendation vet jag ej, nån som vet det med kankse?) för att sitta vid airbag, men hur är det med barn i bältesstol?

• Svar på tråden 4-åring i framsätet på bil med airbag??
  • Biggan42

Aldrig barn framför airbag!

• Suri

Jag har just tillåtit min doter att sitta fram där vi har airbag. Hon är 12, men jag gillar det inte. Det är en mkt kraftig explosion som utlöser airbagen.

• Marco och Mathias mamma

Barnet ska vara minst 140cm

• lunkentuss

Jag tänkte att banret kankse "blir" 140 när den sitter i bältesstolen nämligen...?

Men det är 140 cm i "riktig" kroppslängd som gäller alltså?

• lillamye

på vår bil kan vi själva koppla ur airbag när min 5åring ska sitta fram

älskar mina små prinsessor
  • Pysselgalningen

Citat från vägverketssida:

När får barnet sitta på en plats med inkopplad krockkudde?
    Det är först när barnet är 140 centimeter långt som det är säkert för barnet att sitta på en plats med inkopplad krockkudde.

• lunkentuss
    lillamye skrev 2008-09-01 17:34:39 följande:
    på vår bil kan vi själva koppla ur airbag när min 5åring ska sitta fram
    menar du med nyckel då? Att man liksom "offar" den... Elr kan ni ta ut patronen själva??
  • lunkentuss
    Pysselgalningen skrev 2008-09-01 17:41:48 följande:
    Citat från vägverketssida:När får barnet sitta på en plats med inkopplad krockkudde? Det är först när barnet är 140 centimeter långt som det är säkert för barnet att sitta på en plats med inkopplad krockkudde.
    Ja självklart finns svaret på deras hemsida xD
    Tänkte jag inte alls på =)
    tack tack =)
  • lillamye
    himmelsflickan skrev 2008-09-01 17:42:16 följande:
    menar du med nyckel då? Att man liksom "offar" den... Elr kan ni ta ut patronen själva??
    ja vi har nyckel i hansfacket
    älskar mina små prinsessor
  • lunkentuss
    lillamye skrev 2008-09-01 17:43:31 följande:
    ja vi har nyckel i hansfacket
    okej =) Får hoppas det funkar även vid en krock bara =p Själv är jag lite feg med just det =)
  • Pysselgalningen
    himmelsflickan skrev 2008-09-01 17:42:49 följande:
    Ja självklart finns svaret på deras hemsida xDTänkte jag inte alls på =)tack tack =)
    Jag har läst lite för mycket på deras sida så jag sökt info om barn i lastbil
  • lunkentuss
    Pysselgalningen skrev 2008-09-01 17:45:17 följande:
    Jag har läst lite för mycket på deras sida så jag sökt info om barn i lastbil
    Jaha, kör ni lastbil.. fräckt!
  • Pysselgalningen
    himmelsflickan skrev 2008-09-01 17:47:20 följande:
    Jaha, kör ni lastbil.. fräckt!
    nä men sambon är en tvättäkta lastbilschaffis och vi hade tänkt åka med neråt nån gång. Men det är så jeklarns svårt att hitta lagar om just barn i lastbil.
    Nu kan vi dock inte ta med stumpan då han bytt lastbil och har inte en passagerarstol som går att fästa bilbarnstolen i
Svar på tråden 4-åring i framsätet på bil med airbag??