• MansonDust

Var grå gränsen för högt blodtryck ?

Förra gången på MVC hade jag 105/65 & idag (3 v senare) hade jag 110/95. BM sa inget, förra ggn sa hon "Lågt & fint" & inga anmärkningar idag. Men nu sa nån till mig att dagens var "lite högt". Jag som trodde det var lågt ? Kan inget om blodtryck.

Vi väntar på vår Trea (v. 21) ~ BF 9 Jan -09
  • Svar på tråden Var grå gränsen för högt blodtryck ?
  • mizz marjarp

till mig sa dom att under trycket hellst inte ska gå över 90... då fick jag gå på extra kontroller!

• MansonDust

Okey. Jag vet dock inte EXAKT om det var 95 men jag tror det. Får dubbelkolla nästa gång, men eftersom hon inte sa nåt så.. det kanske var 85 ? Hm.

• JohannaMatt

Det "normala" trycket ligger på ungefär 130/80. De räknar med att över över 150 i systoliskt (övertryck) är högt och över 90 i diastoliskt (undertrycket) är för högt...Så ditt övre tryck är ju absolut inte högt, men det undre är ju pyttelite över, men inget de brukar reagera på. Kan ju va en bm som hör lite dåligt :)

• MansonDust

Okey. Börjar fundera på om jag ev. såg fel på dataskärmen, kan ju stått 65 istället för 95. Får fråga BM.

• MalinI

Till mig så sa dom att man utgår lite från vad man har haft i början av grav. Att man inte alltid måste ha en viss siffra. Har gått på otaliga kontroller denna grav då jag till slut fick havendskapsförgiftning.

Men 90 brukar vara ett riktmärke. Men om du tex har haft 80 i undertryck så brukar inte 90 vara någon stigning som är något.

Missbrukar smileys
  • MalinI

Det övre är "lågt" Det riktmärke brukar vara ålder + 100. Så ung 125 om du är 25.

Missbrukar smileys
  • JohannaMatt

Kolla du om du inte sett fel, hade det varit något så hade BM sagt något om det. Det är nog lungt.

• MansonDust

Ok Glad För sist hade jag 110/70 (inte 65 som jag skrev) & det är ungefär så jag brukar ha. Förra graviditeten hade jag nästan hela tiden 120/60. Så vi får se nästa gång vad det blir, jag antar att det var 110/65 så länge.

• Sonoma

Jag tror att man använder olika gränsvärden beroende på om man har lågt blodtryck i normala fall. Jag brukar ha 80/50. Under min första graviditet hade jag 100/60 hela tiden, men när jag kom in på förlossningen med 130/80 tog de väldigt allvarligt på det.

Svar på tråden Var grå gränsen för högt blodtryck ?