• Stolt mamma till Vincent

Parfymfritt Tvättmedel

Brukar alltid köra med parfymfritt tvättmedel sedan jag fick min son, har ibland köpt Grumme på Ö&B, Neutral eller Skona. Alla fungerar bra men det jag undrar nu är ju egentligen vilken som är billigast är det någon som har koll på detta? Just ja kom på att Grummes vittvätt inte är utan parfym tydligen. Vill ha både Kulör och Vit parfymfritt.

• Svar på tråden Parfymfritt Tvättmedel
  • jen bossman

jag köper alltid via sensitive. Den är oparfymerad

• Maria med 3

Ingen aning om vilken som är billigast. Kör alltid på grumme tvättsåpa oparfymerat.

• jen bossman

det var inte det du frågade... sorry.

jen bossman skrev 2008-09-01 19:07:09 följande:
    jag köper alltid via sensitive. Den är oparfymerad
    Men det är jättebra att du skrev det i alla fall för jag hade ingen aning om det, kände bara till de märkena som står nämda i trådstarten. Så tack i alla fall

Läste i ett test att de biliga tvättmedlen är bättre än de dyra för tvätten blir renare. Willys hade fått bäst i test men de har väl inget parfymfritt, inte har jag sett något här i alla fall.

• veronicawestberg

Jag köper från tvättex. Funkar kanon här o de räcker i ca 1½ år för oss.

• imsel

Stolt mamma till Vincent skrev 2008-09-01 19:28:31 följande:

Oj! jag trodde inte Änglamark och Skona skulle vara med där!
    Jag brukar ha skona eller neutral, parfymfritt, men har inte koll på vilken jag har nu, kör mest på tvättnötter, som nog är det billigaste och skonsammaste "tvättmedlet"..
  • Dalkulla74

Vi har "Neutral" tvättmedel. Just kostar 4st 89kr på Coop forum här. Det ska vara bland de bästa tvättmedlen om man har känslig hud. Vår son har haft eksem sen 2,5mån ålder så vi tvättar enbart med det och skippar sköljmedel (fast det finns i Neutrals sortement) eftersom det innehåller tokiga kemikalier oavsett parfym eller ej.

imsel skrev 2008-09-01 19:32:23 följande:
    Stolt mamma till Vincent skrev 2008-09-01 19:28:31 följande:Oj! jag trodde inte Änglamark och Skona skulle vara med där!Jag brukar ha skona eller neutral, parfymfritt, men har inte koll på vilken jag har nu, kör mest på tvättnötter, som nog är det billigaste och skonsammaste "tvättmedlet"..
    Blev också väldigt förvånad över det. Tvättnötter förstod inte riktigt.
  • Dalkulla74

Tvättnötter har vi med och de funkar fint. Dock lite dyra tycker jag. Tvätta med ättika kan man också göra .

• carola1977

Jag använder alltid Neutral och jag brukar passa på och handla det när det är extrapris. Då kan man få många paket rätt billigt. Annars kostar väl ett paket ca 27-28:- häromkring.
    Tänk även på att inte överdosera då räcker det längre och blir billigare . Tvätten blir ren ändå.

Tvättnötter verkar vara lite överkurs för mig, jag håller mig gärna till Neutral eller Grumme då som jag gjort för enligt aftonbladet så står de ju inte med i listan så då borde de ju finnas kvar iaf. Men det där med att överdosera känner jag igen min sambo brukar alltid fråga varför jag tar så mycket och min svar brukar alltid bli men jag vill ha det ABSOLUT rent men det är nog bara en fixidé att det inte skulle bli rent fast man använder mindre. Skulle gärna vilja ha ett mått så man vet exakt hur lite som behövs, var får man tag på det och är det någon anna som använder det eller ser ni med blotta ögat?

• Abessiniern

Stolt mamma till Vincent skrev 2008-09-01 20:54:42 följande:

Tvättnötter verkar vara lite överkurs för mig, jag håller mig gärna till Neutral eller Grumme då som jag gjort för enligt aftonbladet så står de ju inte med i listan så då borde de ju finnas kvar iaf. Men det där med att överdosera känner jag igen min sambo brukar alltid fråga varför jag tar så mycket och min svar brukar alltid bli men jag vill ha det ABSOLUT rent men det är nog bara en fixidé att det inte skulle bli rent fast man använder mindre. Skulle gärna vilja ha ett mått så man vet exakt hur lite som behövs, var får man tag på det och är det någon anna som använder det eller ser ni med blotta ögat?
    Det blir absolut inte renare för att man överdoserar tvättmedel, snarare riskerar man att få tvättmedelsrester kvar i kläderna och det är ju inte så jättefräscht. Jag använder ett vanligt decileitermått att mäta upp tvättmedel med, ett sånt som hör till en måttsats. Det brukar ju stå angivet i ml hur mycket man ska dosera. Sen kan man kolla på sin hemkommuns hemsida vilken hårdhet på vattnet det är där man bor, om man inte vet det. Hårdheten på vattnet har ju också betydelse för hur mycket tvättmedel man ska använda.
    Abessiniern skrev 2008-09-01 21:13:41 följande:
    Stolt mamma till Vincent skrev 2008-09-01 20:54:42 följande:Det blir absolut inte renare för att man överdoserar tvättmedel, snarare riskerar man att få tvättmedelsrester kvar i kläderna och det är ju inte så jättefräscht. Jag använder ett vanligt decileitermått att mäta upp tvättmedel med, ett sånt som hör till en måttsats. Det brukar ju stå angivet i ml hur mycket man ska dosera. Sen kan man kolla på sin hemkommuns hemsida vilken hårdhet på vattnet det är där man bor, om man inte vet det. Hårdheten på vattnet har ju också betydelse för hur mycket tvättmedel man ska använda.
    Det var smart det ska jag också börja använda, tar du ett helt mått? På Neutrals förpackning så står det att man ska ta 1 dl vid medelhårt vatten, sen beror det på hur stor trumma man har på maskinen och sen förstås på om man har förtvätt då ska man ta ca 50% extra. Inte kul med rester kvar i kläderna, inte för att jag upplevt det nån gång men jag ska iaf ta mindre medel.
  • carola1977

Jag brukar ta hälften av rekommenderad dos om jag bara har lite tvätt och max tre fjärdedelar.

Abessiniern skrev 2008-09-01 21:13:41 följande:
    Stolt mamma till Vincent skrev 2008-09-01 20:54:42 följande:Det blir absolut inte renare för att man överdoserar tvättmedel, snarare riskerar man att få tvättmedelsrester kvar i kläderna och det är ju inte så jättefräscht. Jag använder ett vanligt decileitermått att mäta upp tvättmedel med, ett sånt som hör till en måttsats. Det brukar ju stå angivet i ml hur mycket man ska dosera. Sen kan man kolla på sin hemkommuns hemsida vilken hårdhet på vattnet det är där man bor, om man inte vet det. Hårdheten på vattnet har ju också betydelse för hur mycket tvättmedel man ska använda.
    Intressant det där med att se vilken hårdhet på vattnet just den kommunen man bor i har, men hur hittar jag det?
Svar på tråden Parfymfritt Tvättmedel