• Snoffsan

Blåmärken som inte försvinner

Har upptäckt en konstig grej på min ena dotter. Hon får nog inte blåmärken lättare eller oftare än andra barn, men det som är konstigt är att de inte försvinner.

Hon slog sig tex visserligen rätt rejält, på insidan av låret i maj när hon ramlade på en sandlådekant när hon gick balansgång. Det blev ett stort fult blåmärke. Efter ett tag så bleknade det, men det syns fortfarande alltså 3 månader efter.

Nu fick hon för ca en månad en blåmärke på ryggen efter att ha skrapat i en kant. Det syns fortfarande lika mycket.

Har aldrig hört nåt om det här.

Nån som vet varför det blir så? Är det vanligt? Hennes tvillingsyster har ett funktionshinder och slår sig hela tiden, men hennes blåmärken försvinner efter ett tag som de ska.

Nån som har en aning om vad det kan vara? Det är ju inget akut eller nåt hon lider av så det känns löjligt att söka läkare för det.

Ska ta upp det med hennes läkare i oktober när vi ska dit men jag tänkte fråga här så länge.

• Svar på tråden Blåmärken som inte försvinner
  • Snoffsan

Ingen som varit med om detta? Jag har inte upplevt det förut, men tänkte att det kanske är andra som har gjort det.

• Lm71

Egentligen ingen aning, men min dotter fick ett kraftigt hästbett strax under nyckelbenet som 6-åring, blev blåsvart & svullet,men bleknade så småningom, men det där gulbruna som blir när blåmärken blir gamla, höll i sig i många månader, minns dock inte riktigt hur många (minst 5 iaf, jag minns så väl att hon hade det på julafton samma år, vi pratde om det då, hon var lite bekymrad över att det ff fanns kvar )! Idag är hon 13 år & har ff en "bula" kvar, dock inte missfärgad. Kanske har det med hur kraftigt man slår sig & kroppens förmåga att absorbera gammalt blod...

• Snoffsan

Ja det kanske är så. Det där blåmärket på låret var väldigt djupt och fult, så det kanske är därför det sitter kvar så länge.

Blåmärket på ryggen var dock ett litet ett, men det kanske bara satt tokigt till.

Tack för ditt svar. Skönt att höra att det kanske inte är helt ovanligt. Ska som sagt fråga läkaren i oktober när vi ska dit.

Svar på tråden Blåmärken som inte försvinner