• huny

Hur fungerar reklamation vid rea?

En affär på lokala köpcentret har utförsäljning och förra veckan köpte jag en tvålpump. Denna tvålpump visade sig läcka när jag kom hem. När jag gick till butiken för att byta in denna mot en fungerande så visade sig att man fick inte eftersom det var en konkursutförsäljning...

Hur fungerar detta - någon som vet?

Jag ställer mig frågande till två saker - borde det inte står tydligt i affären eller på kvittot att det är en konkursutförsäljning och att vanliga konsumenträttigheter inte gäller, eller är sådant underförstått?

• Svar på tråden Hur fungerar reklamation vid rea?
  • TBS

Ja! om varan är undermålig och därför prisnedsatt MÅSTE det anges klart och tydligt så att du har möjlighet att ta ställning till köpet.

Vid konkurser vet jag inte vad som gäller, men generellt är det en konkursförvaltare som håller i utförsäljningen, han/hon tar då över ansvaret för att konsumentköplagen följs.

• huny

Det var först när jag gick tillbaka som jag fick reda på att det var en konkursutförsäljning - borde förmodligen fattat det innan då hela sortimenetet var nersatt med 50%. Varorna var alltså i sig inte undermåliga utan jag råkade bara få tag på ett måndags ex.
    Utförsäljningen var i butikens ordinarie lokaler och kvittot som jag fick är butikens gamla med ordinarie uppgifter - ingen bytesrätt på nedsatta varor stod det. Men jag räknar inte detta som ett byte utan en reklamation.?

• jassikan

Tycker nog reglerna ska gälla ändå. Det är ju fortfarande ett företag som säljer sakerna, även om det kanske är så att det är en advokatfirma som egentligen står som säljare.

Förklarade du varför du ville byta? Tänkte om de uppfattade det som ett byte och inte en reklamation.
    Vissa butiksbiträden har tyvärr inte kunskap om skillnaden.

Däremot kommer du inte att kunna utnyttja din reklamationsrätt under hela tiden eftersom företaget kommer att upphöra, då finns det ingen att reklamera till.

Här finns info att läsa:
    www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=129

www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=127

Har du tillgång till Konsumentombudsman i din kommun så ring honom/henne:
    www.konsumentverket.se/mallar/sv/sokkvl.asp

• TBS
    Svar på #2
    Du har helt rätt! Vid en reklamation gäller konsumentlagen, oavsett vad som står på kvittot.
  • huny

Jo, det är svårt att veta vad som gäller vid konkursutförsäljning och det är svårt att stå på sig när man inte vet vilka rättigheter man har.

Biträdet kan omöjligen ha misstolkat att det gällde en reklamation (men man ska aldrig vara så säker), utan jag tror att det i så fall handlar om bristande kunskap. Hon ville att jag skulle vända mig till en annan affär som ligger 4 mil bort... Tack i alla fall för tipset om konsumentombudsmannen i kommunen - ska ringa henne i morgon!

Svar på tråden Hur fungerar reklamation vid rea?