• TurkostTryne

Snabbuppfållningsband? Tips?

Fick tipset att det skulle vara enklare att "göra" gardiner av tyg med uppfållningsband. Nu funderar jag bara på hur man ska göra? Ska man ha uppfållningsband runt hela gardinen? Alltså på långsidorna också?

Någon som kan förklara lite utförligt hur man ska göra och lite tips kanske?

• Svar på tråden Snabbuppfållningsband? Tips?
  • korven72

Det beror ju liksom på "grundmaterialet".

Jag brukar använda "strykband" när jag fållar färdigkantade panellängder.

Har man råmaterial så får man ju fixa runtom liksom =)

• TurkostTryne

asså jag har köpt tyg =P (haha ja jag vet inget om tyger eller material eller att sy)

Har iaf köpt tyg ¨på åhlens 137 cm brett och 2 meter långt som jag vill göra gardiner av =P
    svart tulpan skrev 2008-09-01 20:57:22 följande:

Har man råmaterial så får man ju fixa runtom liksom =)
    fixa? med såna band eller sy?
  • mimmi 1

uppfållningsband är ju bra om man inte har någon symaskin...då stryker du först en fåll, så att säga, och sen lägger du strykbandet, eller vliseline som det heter, mellan, och pressar fast. men man ska ta bort papperet som vliseline banden är rullade tillsammans med... ska du göra en kappa, eller längder, så gör du lika runt om, men en bredare upptill, så du får igenom stången...oj, det är svårt att förklara.. fattar du hur jag menar??

• TurkostTryne

så man ska sätta fållband på de långa sidorna också?

• mimmi 1

inte nödvändigtvis.. om stadkanterna är fula, så brukar man ju fålla in dom.. Hur har du tänkt göra? lång-gardiner ? ska du ha hela bredden, eller dela av på mitten?... delar du av dom, så måste du ju fålla in kanterna på nåt sätt, antingen sy eller stryka med fållband... ska du ha hela bredden, (137 cm) på samma gardin, så måste du ju inte fålla sidorna, om du inte vill.. det avgör du ju själv, hur du vill att det ska se ut!!

• TurkostTryne

okey, ja får väl se imorrn om jag lyckas. Tack för hjälpen iaf. Kanske får be någon sy åt mig istället. Haha.

Svar på tråden Snabbuppfållningsband? Tips?