• Anonym

Mensfläckar i soffan!! Vad ska jag göra?

Jag upptäckte att jag lyckats få fräscha mensfläckar i min soffa nu. bindan hade åkt på sned, och det har läkt igenom! Det är ganska stora fläckar, och soffan är beige.

Vad ska jag göra??

Har provat med diskmedel men det funkade inte..

Det är ju jätte jätteäckligt.

• Svar på tråden Mensfläckar i soffan!! Vad ska jag göra?
  • Anonym (L)

Galltvål!

Täck fläcken med flytande koncentrerad Galltvål, gnid in rejält. Låt verka ca 15 minuter. Tillsätt några droppar vatten, gnid tills fläcken är borta. Badda på med vatten så att allt lödder blir borta. Tryck ur vattnet med hushållspapper.

• RiaRa

Jag köpte flytande galltvål på Ica Maxi häromveckan. 

Inte för det hjälper dig just nu, men om du vill köpa sen. Lycka till.
    Jag duger, precis som jag är!
  • Anonym

åh! tack för svaren! ska prova med salt först, för jag har ingen galltvål..
    Höll på o bli riktigt rädd att min soffa blivit förstörd..

Om jag inte får bort fläcken, gör det nåt om det går några timmar då? eller torkar den in så man inte får bort den?

• Anonym

Ska ta och köpa sån där galltvål.

tack alla igen.

• Sussie77

Prova med Vanish eller vad det nu heter, en rosa plastförpackning. Tror den ska ta bort det mesta, finns även i flytande form och pulver, men du ska nog använda dig av den flytande.
    Tror även att vatten och salt ska fungera som någon skrivit tidigare, har hört att det ska fungera men vet inte hur bra. Men prova skadar aldrig.
    Vanisk däremot tror jag är bra, brukar använda det i pulverform ibland när vi tvättar och vår son smutsat ner kläderna, och det mesta går bort Men som med det mesta ska man nog gärna försöka få bort fläcken så fort som möjligt.

• Sussie77

Ska även tillägga att jag provat galltvål tidigare. Men jag tycker Vanish fungerar bättre.

• alla signaturer upptagna

I värsta fall vänder du på dynan eller syr nya fodral

• alla signaturer upptagna

Tur det inte var på första dejten hemma hos nån kille Deeet är min fasa

• BetongMorsa

Vanish finns ju för Soffa o Matta, funkar super. Vi har oxå en beige soffa där det fanns ingrodda chokladfläckar m.m. o det försvann direkt. Dock fick vi köra hela soffan med Vanish sen för den var visst solkigare än vi trodde haha

Har provat Vanish på en tröja som va blodig(dock inte mens ) o som jag glömt tvätta på ngr dagar o det försvann direkt.
    Lycka till!

• miss precis

Vanish är nog tamejtusan det bästa medlet jag har hemma mot fläckar. Vi hade en stor rödvinsfläck på en vit soffa här hemma och sambon hade glömt att berätta om fläcken eller göra något åt den. Jag ser den först flera dagar senare, sprayar på Vanish och fläcken bara försvinner! Det som jag är mest imponerad av är att det inte ens behöver tvättas efteråt, för allt är borta, puts väck! Vart tar det vägen liksom..hmm

• Anonym (BBK)

Gnugga först vanliga isbitar på. Går det inte, lägg hela sofföverdraget i isvatten eller kyl med många isbitar på soffan en längre tid/dygn. Gnugga! Kemtvätt är annars galternativ. Går dock inte om du behandlat med kem innan, typ vanish för soffor. Då blir resultatet en mörkare ring på det beiga tyget där du sprutat medlet efter kemtvätt.

Svar på tråden Mensfläckar i soffan!! Vad ska jag göra?