• teasmamma

Recept till Karl den tolvtes hattar..?

Hej!

Är i bakartagen o hittar inte min "7 sorters kakor" bok..däri ska enligt min mamma finnas ett recept på just karl den tolvtes hattar? Någon som vill förbarma sig över att kika om det finns o i såfall skriv in den till mig. Har googlat o ej hittat receptet.

Tusen tack på förhand

• Svar på tråden Recept till Karl den tolvtes hattar..?
  • ROGG

Hej är det möjligen Napoleonhattar du menar?
    Här kommer i alla fall recept på dem

Denna fina kaffekaka har fått sitt namn från kejsare Napoleons omtalade hatt. Napoleonhattarna ska serveras lite liggande på kant.

Ingredienser
    2 1/4 dl vetemjöl
    ½ dl strösocker
    75 g smör eller margarin
    ½ ägg

Fyllning:
    100 g mandelmassa
    1 msk äggvita

Garnering:
    Ca 50 g mörk blockchoklad

Tillbehör:
    Runt kakmått, ca 9 cm i diameter

Gör så här
    Blanda mjöl och socker i en bunke eller matberedare. Tillsätt matfettet, delat i bitar och ägg.

Arbeta snabbt samman allt till en deg. Låt degen vila i kylen ca 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader.

Gör fyllningen. Grovriv mandelmassan. Blanda mandelmassan med äggvitan till en smidig massa.

Kavla ut degen på ett lätt mjölat bakbord eller mellan två bitar plastfolie.

Ta med ett kakmått ut 10 runda kakor. Pensla kakorna med äggvita.

Forma mandelmassefyllningen till 10 runda bollar. Lägg en boll mitt på varje kaka. Vik upp kanterna mot mitten till en trekantig kaka.

Lägg kakorna på en bakpappersklädd plåt. Pensla kakorna med äggvita. Grädda kakorna mitt i ugnen ca 14 minuter. Låt dem kallna på galler.

Gör garneringen. Smält chokladen i vattenbad eller i mikron. Doppa kakbottnarna i den smälta chokladen. Lägg dem på kant. Låt chokladen stelna.

• ROGG
    Svar på #1
    Här kommer en annan variant

Napoleonhattar
    Ingredienser
    40 st
    150 g smör
    4,5 dl vetemjöl
    0,5 dl strösocker
    1 st ägg
    200 g mandelmassa
    1 st hushållsfärg, eventuellt
    Glasyr
    1,5 dl florsocker
    1 msk vatten, eller mjölk, apelsin- eller citronsaft
    4 st röd hushållsfärg, några droppar

Från Stora kokboken, tryckt 1948. En söt liten kaka som kräver en del pyssel men som är väl värd besväret. Gör en retroresa och färglägg kakorna i rosa och grönt.
    Gör så här

1. Arbeta snabbt ihop smör, mjöl och socker, gärna i en matberedare. Tillsätt ägg och arbeta snabbt ihop till en deg. Låt vila svalt ca 15 min.
    2. Sätt ugnen på 175°. Färga eventuellt mandelmassan med hushållsfärg.
    3. Kavla ut mördegen tunt på en mjölad bänk eller mellan plastfolie. Ta ut runda kakor med mått, 5?6 cm i diameter.
    4. Rulla små kulor av mandelmassan och lägg mitt på varje kaka. Vik därefter upp degen från tre sidor så att kakan får formen av en napoleonhatt. Tryck till degen så att den håller ihop.
    5. Grädda mitt i ugnen 12?14 min. Blanda under tiden samman ingredienserna till glasyren. Låt kakorna svalna. Glasera.
  • Xay1de

Menar du Napoleonhattar? Hans hatt såg ju ut som en karolinerhatt (såna som de hade på Karl XII:es tid...)Isf är det

4½ dl vetemjöl
    1 dl socker
    150 g margarin el. smör
    1 ägg

Mandelmassa:
    1½ dl sötmandel
    1½ dl socker
    1 äggvita
    (2 droppar grön karamellfärg)

Garnering:
    2 msk florsocker
    (vatten)

Hacka samman möl, socker, matfett och ägg. Arbeta ihop degen. Låt den vila svalt en stund. Skålla, skala och mal mandeln. Blanda den med socker och äggvita till en smidig massa. Färga den ev. svagt grön.

Kavla ut degen, gärna mellan plastfilm, och ta ut kakor med runt mått, ca 6 cm i diameter. Lägg en kula av mandelmassan mitt på varje kaka. Vik upp degen från tre sidor runt fyllningen. Tryck till så att den håller ihop. Lägg kakorna på smord plåt eller bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 10 min (175 grader).

Sikta florsocker över de kalla kakorna eller glasera dem med lite florsocker utrört i lite vatten

"Sju sorters kakor" är min husbibel. Mitt mål är att nån gång ha bakat ALLA recept!

• teasmamma

Tusen tack, men mamma tycket inte att hon känner riktigt igen dessa recepten..Men de låter smaskiga!

• teasmamma
    Svar på #3
    Haa coolt mål att ha bakat alla recepten i sju sorters kakor boken..Det är nått o brächa (stavningen..hum?) inför sankte pär när man kommer dit.

Retar mig något så makalöst på att jag inte hittar min sju sorters kakor bok..måste vara nån hustomte som skojar med mig
Svar på tråden Recept till Karl den tolvtes hattar..?