• Zofye

Receptionist - vad innebär det?

Funderar på att söka jobb inom detta.
    Såg en annons ute och tänkte chansa. Ska ringa imorgon och fråga lite mer om vad tjänsten innebär osv.
    Vad bör man ställa för frågor?
    Beskrivningen ser ut såhär "Förutom att du möter, hjälper och administrerar allehanda frågor från besökare så ingår även en del administrativa uppgifter."
    Känns lite diffust på sätt och vis, jag har i alla fall svårt att fatta vilka administrativa uppgifter som det syftas på..
    Dock krävde det inte nån eftergymnasial utbildning, men gärna praktisk erfarenhet. Det har jag inte, har dock många års erfarenhet från olika butikstjänster och som säljare.
    Dessutom ska man ange löneanspråk. Vad är rimligt att begära i lön (det är en heltidstjänst) när man inte har nån erfarenhet av just detta yrke, men av ett flertal andra serviceyrken?
    Är man helt knäpp som ens tänker tanken på att söka då man är gravid? Det är då inget jag kommer berätta ännu!

• Svar på tråden Receptionist - vad innebär det?
  • Zofye

Det är på kommunkontoret.

Gotlandsunge skrev 2008-09-01 22:28:34 följande:
    Var är det receptionist någonstans?Jag jobbar som hotellreceptionist.
  • Gotlandsunge

Okej, då vet jag inte riktigt vad det innebär eller vad det är för lön.

Administrativa uppgifter, kan det inte vara att hantera ingående och utgående post, hantera fakturor osv?

• Zofye

Ja, jag tänker mig nått sånt jag också...
    Ska ringa och fråga mer om vad tjänsten innebär imorgon tänkte jag...
    Det där med lön är svårt, jag är helt lost... Speciellt när man ska ange löneanspråk

Gotlandsunge skrev 2008-09-01 22:35:34 följande:
    Okej, då vet jag inte riktigt vad det innebär eller vad det är för lön. Administrativa uppgifter, kan det inte vara att hantera ingående och utgående post, hantera fakturor osv?
  • Gotlandsunge

Jo, som hotellreceptionist, enligt handels avtal har man 102kr/h.
    Det är DÅLIG lön, men jag vet inte 18 000 kanske? Typ...

• Zofye

När det är på kommunkontoret så är det ju iaf inga kvällar eller helger, bara dagtid, och då är det ju "ok" med sämre lön... kan jag tycka.
    Försöker få nått vettigt ur kommunals hemsida om vad dom har för grundlön, men hittar så lite... Tjorvig sida det där!

Tips på vad man kan förbereda för frågor inför morgondagens samtal? Vad kan var abra att fråga om?
    arbetstider, övertid, anställningsvillkor?? vad??

• Gotlandsunge

Jo, svårt att hitta. Men är det verkligen kommunal du ska kolla? Är det inte handels? Handels innefattar ju icke utbildade kontorsarbetare.

Fråga om löneförmåner kanske.

• Zofye

Är det inte kommunal i och med att det är en kommunal tjänst?
    Är idag medlem i kommunal, jobbade t o m i våras på förskola och kommunal representerar ju jättemånga olika yrkeskategorier...
    Ska kika på handels, har varit medlem där förut.

Gotlandsunge skrev 2008-09-01 22:55:01 följande:
    Jo, svårt att hitta. Men är det verkligen kommunal du ska kolla? Är det inte handels? Handels innefattar ju icke utbildade kontorsarbetare.Fråga om löneförmåner kanske.
  • MalinI

Det administrativa i en reception beror mycket på vilket typ av företag. 

Men på de flesta så handlar det om att ta hand om post, sortera den. Lite lättare ekonomi uppgifter.

Lön vet jag inte. Jag jobbar på ett bemanningsföretag och har jobbat mkt i reception. Men jag är underbetalt med 17500/månad på 100 %

Missbrukar smileys
  • barnfriföralltid

Du ska kolla på unionens avtal, fd STF ( tjänstemannaförbundet ). Spelar ingen roll att du jobbar i komunen, det är VAD du gör som avgör vilet fack du tillhör.

Jag har suttit i reception i 3 år snart och mitt arbete innefattar bl a:
    Telefonväxel
    Besökare
    In- och utgående posthantering
    Kontering av leverantörsfakturor
    Fakturering
    Uppdatering av telefonlistor
    Mail- och posutskick
    Bilutlåning
    Framtagande av redovisningsunderlag
    Administrativ support till övriga anställda ( dvs allt skitgöra )

Har 16500:-/ mån före skatt

• LillaMandarin

Jag arbetar som administrativ assistent inom kommun och jag tillhör iaf kommunal/SKTF. Men de kan säkert vara olika.

Lite svårt att veta vad de blir för arbetssysslor men som ngn sa tidigare, posthantering,fakturor,beställningar.

Inte under 18000 ska du ligga iaf.

• Zofye

Jag fick lära mig på en kurs som jag gick för några år sedan ang jobbsökningar att man alltid ska begära lite mer än man tror man kan få. Man kan ju liksom oftast förhandla ner lönen, men sällan upp...
    Ringde idag, men kontaktpersonen var på tjänsteresa tom torsdag så jag ska ringa då eller på fredag.

LillaMandarin skrev 2008-09-02 16:41:25 följande:
    Jag arbetar som administrativ assistent inom kommun och jag tillhör iaf kommunal/SKTF. Men de kan säkert vara olika.Lite svårt att veta vad de blir för arbetssysslor men som ngn sa tidigare, posthantering,fakturor,beställningar.Inte under 18000 ska du ligga iaf.
Svar på tråden Receptionist - vad innebär det?