• Callina

Köpa hus med betonggrund? Har ni??

När trä ligger direkt på betongen finns det risk för fuktskador. I dagsläget vid mätning har ingen fukt upptäckts, huset är från 50-talet. Hur stor är risken att det kommer att bli fukt och hur kostsamt är det att fixa om det händer?

• Svar på tråden Köpa hus med betonggrund? Har ni??
  • johandra

Fuktskador är generellt ganska långdragna att fixa men hur kostsamt det blir beror ju helt på var skadan är och hur omfattande den är...

vi har platta på marken från 70-talet och här är det ingen som haft problem..Dock så beror det på hur den är byggd..om det är isolering i plattan eller om den ligger ovanpå...Den typen med isolering ovanpå är mer drabbad än den andra sorten..

vad är det för trä du menar som ligger på plattan??

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • CeciliaBa

Vi håller på med en fuktskada nu...trä ingjutet i betonggolv är ingen hit! Men det var vanligt att bygga så förr. Vårt hus är från -62. Nu har all trä tagits bort och vi ska gjuta nytt ovanpå det gamla.

Är det det här du menar?

• Callina
    CeciliaBa skrev 2008-09-02 13:16:57 följande:
    Vi håller på med en fuktskada nu...trä ingjutet i betonggolv är ingen hit! Men det var vanligt att bygga så förr. Vårt hus är från -62. Nu har all trä tagits bort och vi ska gjuta nytt ovanpå det gamla. Är det det här du menar?
    Ja precis, och det man är rädd för. Gör ni det själva eller tar ni hjälp? Kostnad?
  • mimmi 1

det ligger ju en fuktspärr emellan betongplattan och trävirket...
    sk. syll-tätning... det kanske inte alltid syns sen när det är färdigbyggt? men jag kan inte tänka mej nåt annat, för isåfall hade väl det börja ruttna för länge sen??

• CeciliaBa
    Callina skrev 2008-09-02 17:40:16 följande:
    Ja precis, och det man är rädd för. Gör ni det själva eller tar ni hjälp? Kostnad?
    Vi har rivit ut syllarna som var murknade själva och sedan ska vi ta hjälpa av en firma till golvgjutnigen men vi har ett annat rum med enbart jordgolv (!) som vi måste gjuta i och då tar dom det här i samband med det. Inte så dyrt och många skulle nog göra jobbet själva egentligen men vi är inte så händiga med sådant och vill att det ska bli rätt (förhoppningsvis) med tanke på att vi inte har golv alls i det ena rummet. Kan inte säga summan för vi håller på att ta in offerter men ca 15,000:- för BÅDA rummen och då är det ena rummet STORT!
  • CeciliaBa
    mimmi 1 skrev 2008-09-02 20:08:19 följande:
    det ligger ju en fuktspärr emellan betongplattan och trävirket...sk. syll-tätning... det kanske inte alltid syns sen när det är färdigbyggt? men jag kan inte tänka mej nåt annat, för isåfall hade väl det börja ruttna för länge sen??
    Hus byggda på 50-60 talet hade nog inte fuktspärr...utan hus från den här tiden har tydligen ofta problem med murknade ingjutna syllar.

www.byggahus.se är helt suveränt om man vill ha hjälp med något eller läsa i forumet för tips och råd!
  • k girl
    CeciliaBa skrev 2008-09-03 07:56:37 följande:
    Hus byggda på 50-60 talet hade nog inte fuktspärr...utan hus från den här tiden har tydligen ofta problem med murknade ingjutna syllar. www.byggahus.se är helt suveränt om man vill ha hjälp med något eller läsa i forumet för tips och råd!
    Till och med i vårt hus från 1850 finns det "fuktspärr", nämligen tjärpapp - som fortfarande används ibland för att vara en barriär mellan trävirke och betong/mark. Men det beror förstås på hur pass medveten man var om att betongen suger kapillärt och kan medföra rötskador. Ena risken är väl om konstruktionen är sådan att man har isolerat med gullfiber ovanpå plattan så att den är blöt, eller att syllarna har rötat.

Men jordgolv? Du menar väl ändå mullbänk, för något sorts golv hade ni väl innan? Vi har mullbänk i vårt hus och det är en alldeles utmärkt konstruktion om den har byggts på rätt sätt (på naturligt dränerad mark och någorlunda luftad). Vi ska inte ändra på den annat än att isolera med leca.
  • k girl

Jag håller för övrigt med om byggahus.se och deras forum. Min överlägsna favorit!

• CeciliaBa
    k girl skrev 2008-09-03 08:05:08 följande:
    Till och med i vårt hus från 1850 finns det "fuktspärr", nämligen tjärpapp - som fortfarande används ibland för att vara en barriär mellan trävirke och betong/mark. Men det beror förstås på hur pass medveten man var om att betongen suger kapillärt och kan medföra rötskador. Ena risken är väl om konstruktionen är sådan att man har isolerat med gullfiber ovanpå plattan så att den är blöt, eller att syllarna har rötat. Men jordgolv? Du menar väl ändå mullbänk, för något sorts golv hade ni väl innan? Vi har mullbänk i vårt hus och det är en alldeles utmärkt konstruktion om den har byggts på rätt sätt (på naturligt dränerad mark och någorlunda luftad). Vi ska inte ändra på den annat än att isolera med leca.
    Haha...jordgolv it is...men nu när jag tänker till så undrar jag om det ändå inte måste vara en betongplatta underst...som i övriga huset...knepigt...får kolla ritningarna igen. Vad är mullbänk? Jag går aldrig in i det här rummet för jag är livrädd för spindlar och det finns det förstås en del där. Men sambon går in för att fylla på vår pelletstunna och tanken är att vi ska göra det till ett rum som vi kan ha pelletsen i och lite förråd. Det är ett rätt stort rum.
  • k girl

Haha, mullbänk är en jättgammal grundkonstruktion som egentligen slutade konstrueras någon gång under 1800-talet. Men man vet ju aldrig. Det är en grund med oisolerade golv och golvåsar som ligger på backen. Jag har aldrig hört talas om att man har jordgolv inomhus!

• CeciliaBa
    k girl skrev 2008-09-03 09:20:14 följande:
    Haha, mullbänk är en jättgammal grundkonstruktion som egentligen slutade konstrueras någon gång under 1800-talet. Men man vet ju aldrig. Det är en grund med oisolerade golv och golvåsar som ligger på backen. Jag har aldrig hört talas om att man har jordgolv inomhus!
    Nej...det har ett par byggare sagt till oss också...det är helt galet!
  • k girl
    CeciliaBa skrev 2008-09-03 09:21:32 följande:
    Nej...det har ett par byggare sagt till oss också...det är helt galet!
    Det lustiga är ju att man aldrig vet med hus. Folk har varit hemmabyggare och pulat på... Nu är visserligen vårt hus från mitten av 1800-talet, men vi har dragit fram märklig lösning efter märklig lösning som vi står helt frågande inför. De flesta från tiden ditt hus är byggt, ungefär!
  • CeciliaBa

Haha! Ja, huset är ritat av en arkitekt som ritade det åt sig och sin familj...helt galna lösningar på en del ställen men men...tidens anda.

Svar på tråden Köpa hus med betonggrund? Har ni??