• Anonym

Allergisk mot glutamat?????!

Finns ni här, någon som är allergisk mot glutamat?
    Jag tror jag är det!
    Har inte ätit mat med det i på flera dagar och mått jättebra! Men igår fick jag i mig sås med glutamat, har svidande kliande utslag över hela kroppen, kan knappt andas och för att jag knappt kan andas är jag yr och hjärtat slår konstigt som en hemsk ångenstattack och jag vet inte hur jag ska komma ur den! Vet att jag mår så här dåligt när jag ätit glutamat.. men aldrig kopplat ihop det förräns idag!
    Hur farligt är det för bebisen i magen??
    Har två friska barn fast jag ätit detta.. men är så orolig ändå och den här ångestkänslan och utslagen är hemska :( Någon mer??

• Svar på tråden Allergisk mot glutamat?????!
  • Anonym

Vad var det mer i maten? Kan det inte varit något annat?

• Anonym

Det var kött kokt i sin egen sky med billig buljongtärning i (är ju mkt glutamat i dem), kokta grönsaker och potatismos.. och av skyn gjordes alltså såsen..

• Anonym
    Anonym skrev 2008-09-02 08:28:07 följande:
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...
    Jag vet jag åt det igår till middag och då började allt.. har alltid var känslig mot saker hela livet.. annars vet jag inte.. mår bra när jag inte äter pulversåser, buljongtärningar och halvfabrikat.. så jag misstänkte det men.. ja.. gick till läkaren förut och de sa myggallergi.. så jag vet inte!
  • Anonym

Men det verkar inte som att bebisen påverkats iallafall. Du får nog bara försöka undvika glutamat om du mår dåligt av det. Eller ring o be om allergitester.

• Anonym (Dr House)

Nej, man kan inte vara allergisk mot glutamat, eftersom det är en signalsubstans som finns naturligt i kroppen (neurotransmittor som finns i hjärnan). Glutamat i mat har disskuterats mycket och det anses inte vara nyttigt att få i sig glutamat på det sätt som det används i mat (som smakförbättrare).
    Du kan ju ha reagerat på något konserveringsmedel! Det finns mycket kemikalier i mat (som vi inte borde få i oss!)

Svar på tråden Allergisk mot glutamat?????!