Strukturtapet
Man ska kunna måla på strukturtapet... blir det bra? Och vad ska man tänka på?
Man ska kunna måla på strukturtapet... blir det bra? Och vad ska man tänka på?
Det är lite olika med det där ibland blir det superfint att måla över en strukturtapet och visst är det rätt enkelt. Fast ibland kan det bli så att limmet bakom tapeten lossnar när den blir fuktig igen och då bildas bubblor på tapeten och det är itne snyggt.
För oss har det funkat fint. Vi bara målade, torkade inte ens innan. Jättefint blev det. Blev nån bubbla när vi precis målat men när det torkat försvann de.
Vi har målat tre rum med strukturtapet.
I ett av rummen målade vi bara direkt på tapeten. Jag tycker att det blev sådär. Det syns ju verkligen fortfarande att det är strukturtapet.
I de två andra rummen satte vi upp renoveringstapeten Easy cover direkt på strukturtapeten och målade sedan därpå. Det blev vi supernöjda med. Ser nästan ut som bredspacklade väggar.
EllaMia: Fast jag tycker att det är lite snyggt med strukturen under... Mina föräldrar målade på en medaljongtapet och det blev skitsnyggt! Bara vitt och så konturer av medaljonger igenom. Vill man ha släta väggar kan man såklart inte måla direkt på...
Något man måste tänka på om man målar på struktur, innan man börjar?
Och kan man lossa en bård som redan sitter för att måla. Har en vanlig tapet med lila nertill och blommor upptill, med bård i mitten, vill måla en av delarna men vill ha kvar bården :)
Tack för alla svar
det är en slät tapet delat på två olika tapeter, med bård på mitten. Jag vill bara måla den övre tapeten =)
tack för svaren ska testa lite och kolla med färghandeln!
Det finns en speciell tejp för just tapeter som inte sitter så hårt att den sliter sönder tapeter.
om det är en strukturtapet alltså vinyltapet du brukar man avråda för att måla med dagens vattenburna färger, i så fall skall du grunda väggen med en oljefärg först och sedan gå på med vattenburen väggfärg, då håller det.
du märker om det är en vinyltapet genom att tapeten är spaltbar.