• Blue Bear

Gick du upp i vikt av minipiller?

Det börjar bli dags för preventivmedel då mensen kom tillbaka redan efter 6 veckor trots full amning..

Jag har aldrig använt någon typ av p-piller, stavar, spiral osv. Är helt vilse i sånt.. Eftersom jag ammar helt så har jag fattat att det enda man kan ha är minipiller.. (Spiral vill jag inte ha!).

Jag är ganska känslig för hormoner och går lätt upp i vikt. Så jag vill veta era erfarenheter av minipiller.. Gick ni upp i vikt? Hur mkt i så fall?

Följdfråga: Var ni nöjda med minipillerna? För- och nackdelar???

***Adi 080626 - alldeles underbar!***
  • Svar på tråden Gick du upp i vikt av minipiller?
  • Miim

jag gick upp ca 10 kg trots att jag ammade.
    Dessutom blev jag oplanerat gravid.
    Summa sumarum - jag kommer aldrig att äta minipiller igen...

• Blue Bear
    Miim skrev 2008-09-02 09:40:09 följande:
    jag gick upp ca 10 kg trots att jag ammade.Dessutom blev jag oplanerat gravid.Summa sumarum - jag kommer aldrig att äta minipiller igen...
    OOOJ!

Visst vill jag ha barn tätt men inte såå tätt.. pojken är nu 2 månader!
  • Suskiv

nej vikten påverkades inte.

Däremot försvann sexlusten helt och ganska snart blev jag deprimerad. Tänker inte använda hormoner igen.

• Alogotsmamma

Nu var det några år sedan jag åt minipiller men jag gick upp ca 5 kg. Sexlust - Nope! Kommer förmodligen skaffa mig en spiral, koppar eller hormon har jag inte bestämt än. Ska testa plåster först.

• Blue Bear

Okkeeeeejjj!

Detta med sexlust visste jag inte.. låter inte kul!!!

Vi vill gärna ha barn tätt så därför vill jag inte sätta in en spiral, känns bökigt!
    Se hade jag jätte jobbiga mensvärk och stora blödningar innan graviditeten och har hört att det kan bli ännu värre med spiral..

Äsch! Finns det inga bättre alternativ förutom celibat

• Blue Bear

puff

• MJAD

jag har inte hunnit testa längre än 3 mån. ingen viktuppgång än... jag lider av depression och noll sexlust redan innan så jag vet inte om det spelar in nu..
    mensen har inte kommit igång bra än,blöder ofta... nästan skönare att inte ha mens då.. (har PCO o får inte mens om jag inte äter piller)

• linhen

Med en hormonspiral minskar blödningen eller försvinner helt. Har precis satt in en. Har tre barn på tre år så nu är jag nöjd för tillfället. Innan denna har jag aldrig använt något hormonbaserat preventivmedel men jag har hört mycket gott om just hormonspiral.

-minskad blödning eller ingen alls (efter tre mån, innan kan man småblöda av och till)
    -låg hormonutsöndring (motsvarande 2 minipiller i veckan)
    -liten viktuppgång
    -lika säkert som sterilisering

Satte in den i torsdags och det enda jag märkt är att jag har lite spottings samt att jag inte går ner i vikt (GI-kost och motion).

Som du säger inget att sätta in om ni vill ha barn snart igen men för framtiden

• Calylite

jag gick ner i vikt. Sexlusten ökade
    Min mens gick från att vara en veckas otrolig smärta då man låg dubbel och kunde knappt röra sig till när man började med minipiller så har jag 3 dagar och märker inte ens av den.
    Min räddning med andra ord

• Blue Bear
    Calylite skrev 2008-09-02 10:18:53 följande:
    jag gick ner i vikt. Sexlusten ökade Min mens gick från att vara en veckas otrolig smärta då man låg dubbel och kunde knappt röra sig till när man började med minipiller så har jag 3 dagar och märker inte ens av den.Min räddning med andra ord
    Låter fantastiskt
  • Calylite

Blue Bear skrev 2008-09-02 10:23:09 följande:

Låter fantastiskt
    Haha de är det
    Jag borde byta nu, vart ju gravid på dessa och de sa de kunde bero på att kroppen avnt sig och amn borde byta var 3e år. Men jag gillar dem för mycket för att våga chansa med nya
  • annca

Vikten höll sig, eller snarare rasade så länge jag ammade.

Däremot som någon sa, minskad sexlust. Framför allt pga de ständiga blödningarna... Tappar totalt allt vad lust heter när jag känner mig kletig, ofräsch och uppblåst.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • jomi

Har inte ökat ett gram, sexlusten är inte heller ändrad
    INGEN ordentlig blödning på 7 månader nån liten blödning då och då men det är bara en skvätt...Cerazette äter jag och har aldrig mått bättre (imagen alltså) och då har jag endometrios!

• livetärgött

käkat Cerazette i 6mån nu, inga blödningar, ev nåt kilo uppåt, kanske inte bästa lusten men om det hänger på pllrena eller allmän trötthet kan ju va osagt!

På hela taget väldigt nöjd, så skönt att slippa mensen!

• Miim
    Svar på #15
    livetärgött skrev 2008-09-02 12:54:44 följande:
    käkat Cerazette i 6mån nu, inga blödningar, ev nåt kilo uppåt, kanske inte bästa lusten men om det hänger på pllrena eller allmän trötthet kan ju va osagt!På hela taget väldigt nöjd, så skönt att slippa mensen!
    Jag prövade oxå cerazette nu efter andra barnet och kan nog säga med ganska stor säkerhet att din frånvaro på lust kan bero på pillren! Jag fick dessutom ångest av dessa hemska tabletter. Lyckligtvis försvann ångesten och lusten kom tillbaka när jag satte in min hormonspiral! Cerazette SUCKS!!
  • Suskiv
    Svar på #3
    Åt Cerazette förövrigt.
Svar på tråden Gick du upp i vikt av minipiller?