• mammas små

Vilken färg har fostervatten??

Jag har känt att det "sipprar" till och blir lite blöt på trosskyddet, lite rosa/brunfärgat.
    slempropp/fostervatten???

Har molande värk i magen mer när jag får sammandragningar

• Svar på tråden Vilken färg har fostervatten??
  • Fille Fjonkan

Det är (eller ska vara) ofärgat. Med små vita flagor i. Men det kan lätt bli lite rosa eller som mitt - aprikost - av blod det träffar på på vägen ut, antagligen från livmodertappen.

Det ska inte vara grönt i alla fall.

Ring Förlossnignen om du tror att det är vattenavgång, så att du kan få en tid för kontroll.

Lycka till!

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • mammas små

Ska man alltid kontakta förlossningen om man tror att det är fostervatten man läcker..?? Känns inte som om de är speciellt mycket isåfall om det är det som kommer "ut"

Kan det vara farligt för barnet att man går och småläcker??

• Fille Fjonkan

Ja, man ska alltid kontakta dem. Om vattnet har gått betyder det att det är hål i fosterhinnorna och då finns risken för infektion. Och man blir normalt igångsatt inom 3 dygn om förlossningen inte kommer igång av sig själv innan dess.

Barnet blir inte utan fostervatten. Det nybildas hela tiden. Det är infektionsrisken som kan bli farlig.

• mammas små
    Svar på #3
    Fille Fjonkan skrev 2008-09-02 11:47:10 följande:
    Ja, man ska alltid kontakta dem. Om vattnet har gått betyder det att det är hål i fosterhinnorna och då finns risken för infektion. Och man blir normalt igångsatt inom 3 dygn om förlossningen inte kommer igång av sig själv innan dess.Barnet blir inte utan fostervatten. Det nybildas hela tiden. Det är infektionsrisken som kan bli farlig.
    Tror du att det kan vara fostervattnet eller kan det lika väl vara slemploppen som är på väg att lossna med en blandning av flytningar..

Vet ju inte hur det ska kännas när vattnet "sipprar" känns som "rikliga flytningar" med att det "rinner till"
  • Fille Fjonkan

Svårt att gissa. Med 3:e barnet hade jag en stillsam vattenavgång. Det tog ett par timmar innan jag insåg att det var vattnet som hade gått. Jag förstod det när jag märkte att det sipprade i samband med sammandragningarna och när barnet rörde på sig.

När slemproppen gick var det mer som äggviteliknande flytningar, alltså mindre rinnande.

Med andra barnet sa det plötligt splofs utan förvarning och så var jag genomblöt genom trosor och byxor och satt i en stor blöt fläck. Lättare då ju att veta vad som hänt

Men är du osäker så tveka inte att ringa Förlossnignen och höra vad de tror

Svar på tråden Vilken färg har fostervatten??