• maggan75

Äppelkaka i långpanna

Jag söker recept på äppelkaka i långpanna, alltså sån med typ sockerkakssmet som mna lägger äppelklyftor i och sen skär i fyrkanter och äter som vanlig kaka   
    Ngn som förstår vad jag menar och vill dela med sig av sitt recept

• Svar på tråden Äppelkaka i långpanna
  • sallybuse

Här kommer ett gott recept på sockerkaka.

2 ägg
    2 dl socker
    2dl mjöl
    1 msk bakpulver
    1 dl mjölk
    50 g smält margarin

Smält margariner och låt de svalna lite.Vispa ägg och socker.Häll i mjölet och bakpulver.Och vispa lite lätt bara.ta i mjölken.Sist de smälta margarinet.

Nu är detta receptet till en vanlig sockerkaksform.Så du får nog ta lite till av ing.Man kan nog ta dubbel sats av ing.Skär äpplena i mindre bitar och blanda dom i kanel och strösocker.Och lägg dom sen ner i formen.Och sätt in den i ugnen på 200 g i ca 35-40 min.Denna kakan blir jäte god så prova du.

• maggan75
    sallybuse skrev 2008-09-02 10:47:27 följande:
    Här kommer ett gott recept på sockerkaka.2 ägg2 dl socker2dl mjöl1 msk bakpulver1 dl mjölk50 g smält margarinSmält margariner och låt de svalna lite.Vispa ägg och socker.Häll i mjölet och bakpulver.Och vispa lite lätt bara.ta i mjölken.Sist de smälta margarinet.Nu är detta receptet till en vanlig sockerkaksform.Så du får nog ta lite till av ing.Man kan nog ta dubbel sats av ing.Skär äpplena i mindre bitar och blanda dom i kanel och strösocker.Och lägg dom sen ner i formen.Och sätt in den i ugnen på 200 g i ca 35-40 min.Denna kakan blir jäte god så prova du.
    Tack ska testa ......

fler förslag är välkomna
  • saltflingan

Ta ett vanligt sockerkaksrecept och omvandla det till storleken på långpannan.

• maggan75
    saltflingan skrev 2008-09-02 14:34:38 följande:
    Ta ett vanligt sockerkaksrecept och omvandla det till storleken på långpannan.
    Jo men jag  skulle vilja veta hur mycket man ska ha av allt som tex kanelen
  • saltflingan

Ja alltså jag tänkte att du kunde räkna ut arean på din vanliga form som du använder när du bakar kaka och sen mäta arean på långpannan och räkna ut hur många gånger du ska dubblera receptet.

Kanel brukar man väl ta efter eget tycke, men det märker du väl lite också när du pudrar den över äpplena om du vill ha mer eller inte.

Svar på tråden Äppelkaka i långpanna