• Karpet

Vad har ni i era köttbullar?

När jag gör köttbullar så blir de alltid så kompakta och torra. Ni som får till goda och saftiga köttbullar, vad har ni i? Som jag gör nu så gör jag följande: 400g köttfärs, 1 ägg, 2 msk ströbröd, 1 msk senap, ½ hackad gul lök och sedan salt, peppar.

• Svar på tråden Vad har ni i era köttbullar?
  • Feliciana

Jag brukar sätta mjölk (eller vatten om man vill) i ströbrödet så att det får stå och svälla lite.. kommer inte ihåg på rak arm hur mycket.. Det får dom att bli saftiga och mjuka.

Lycka till!

• Sarasnaran

Jag har färs, salt, peppar, lök, rivna morötter, ströbröd och mjölk i mina.
    Megasaftiga och goda.

• Storm07

Jag brukar inte använda exakta mått utan rör ihop ägg, ströbröd och en skvätt mjölk. Sedan får det svälla ca 10 minuter. Konsistensen ska vara som lös gröt. Sedan kör jag ihop det med finhackad lök och köttfärs + ev. andra ingredienser.

• Karpet

Brukar ni låta hela smeten stå ett tag innan ni börjar rulla dem?

• Java01

Knepet är att blanda köttfärs och nötfärs 50/50. Istället för att bara använda köttfärs.

• Java01

Köttfärs, och fläskfärs menar jag ju...

• snuttan2

prova med havregryn istället för ströbröd.....

• Marlean

Haha, min mamma gjorde en gång köttbullar som smakade precis som vanliga men som bara hade 1 gram kött i sig. Hade potatismjöl osv. i .

• Zizzla

Mjölk, eller vatten måste till också som ska svälla med strödbrödet.
    Om du river löken i stället för hackar den så blir den också lösare i konsistensen.

• Majsan70

Jag gör mina på nötfärs, lök, vatten ströbröd och ägg. Salt o peppar. Använder mycket vatten när jag rullar dem o steker på svag värme länge. Kanongottigt!!!

• Pistou

Håller med Java01 - köttbullarna blir mycket saftigare om man tar hälften fläsk- och hälften nötfärs.
    Sedan brukar jag använda färskt vitt bröd istället för ströbröd, som sedan får svälla i mjölken. Jag vet inte om det gör någon skillnad, men det brukar bli gott.

• Karpet

Okej, tack alla. Det verkar ju inte som att jag har varit helt ute och cycklat men jag ska ta och tillsätta lite mjölk denna gång och riva löken istället för att hacka den. Fläskfärs gillar jag inte så mycket så det hoppar jag nog över.

• Nattsaga

Köttfärs, ägg, salt och peppar, lite andra kryddor efter smak, mjölk och ibland lite grädde samt ströbröd

• kricko6

Köttbullarna blir extra goda om man använder vischyvatten till ströbrödet istället för mjölk eller vatten, gammalt husmorsknep

• Jossebell

min mams lärde mig att ha senap i för det ger en god kryddning.

sedan när det gäller färsen så har jag antingen 100 nöt eller 50/50 nöt/älg. aldrig fläskfärs.

• Shalita

Vi använder en påse mix för fransk löksoppa (Knorrs), då behövs ingen annan kryddning, och även creme fraiche (lätt eller mini) och ägg i våra. De blir jättegoda!

• Älskarlivet

Hur mycket rinnande vätska tar ni i...??

Till 500 gr köttfärs till exempel....salt peppar,
    (hur mkt ströbröd och hur mkt vätska?? och har ni ägg ändå?)

Ååå vad hungrig jag blev nu, och megasugen på köttbullar

• Tossan79

Jag brukar ha i lite fetaost i mina köttbullar, det ger en bra konsistens och en god brytning i smaken!

• Shalita

Det är väldigt gott med lite större biffar med fetaost och hackade oliver (svarta) i!

Svar på tråden Vad har ni i era köttbullar?