• TuSSen09

Hur länge smittar magsjuka? (flera frågor)

HATAR denna åkomma, det är verkligen en åkomma och va tjänar den till, suck om man ändå hade fått en rejäl förkylning, Men iaf, lillan kräktes natten till lördag och söndagsmorgonen.. däremellan (kräktes bara morgon och förmiddag) så åt hon och fick behålla maten så redan i lördags så trodde ja att hon var bra eftersom hon fick behålla maten men så kräktes hon ytterligare söndagsmorgonen. Sen dess igår och idag är hon superlös i magen, smittar de än?

Jag tror jag har varit sjuk också.. samma morgon så vart ja dålig i magen också men gick över ganska fort, sen mådde jag dock super illa hela lördagen och hade ingen aptit. Såg blek och tagen ut..

Kvicknade till på söndagen och hade matlust
    men så börja detta, minns i april då lillan var magsjuk sist, då hon var lös i magen i 8 dagar... smittar hon än, ja det är klart, och ja kan bli sjuk, ja det är klart men vill så gärna tro att jag ska klara mej om jag redan också varit sjuk!

Min syster och min mamma som var här i helgen tyx ha klarat sig också. Syrran som är superkänslig mot magsjuka!

Vi har ätit vitpeppar, använt engångshandskar, tvättat händerna osv.. Nu till vad stoppar...

Nån som kan ge tips, hon kräks inge mer men har fruktansvärda diaréer!

• Svar på tråden Hur länge smittar magsjuka? (flera frågor)
  • Fru hemlig

Man smittar tre dygn efer att man har varit symptomfri.

• Bei Bei

Hon smittar så länge hon kräks eller har diaree (eller bajsar mer än 3 ggr per dag)
    När hon blivit "som vanligt" igen ska ni vänta 2 dygn innan ni träffar andra. Dvs det smittar upp till 48h efter sista symptomet.

Ger henne mild mat, dvs kokt potatis, kokt fisk, kokt ris. Helst inga råa grönsaker, stekt mat eller starkt kryddad mat. Skorpor, kex, ljust bröd går också bra. Finns även bra vätskeersättning ifall hon dricker dåligt. Låt henne dricka saft t.ex för att hon ska dricka bra.
    Undvik mjölkprodukter, men fil är bra för magen.

Stoppande är t.ex blåbär, majsvälling (men jag rekomenderar inte majsvälling om hon spyr)

Tvätta händerna noga/ofta och ta av smycken, ringar osv.
    Tvätta handdukar ofta och låt lillan ha en egen handduk.

Krya på er!

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • Bei Bei

Glömde skriva att sjukvårdsupplysningen rekomenderar en klick fett i maten första dagarna så återhämtar de sig snabbare.

♥ Ronja ♥ Hannes ♥
  • BymBym

Ush vad det är jobbigt med magsjuka. Förra året kräktes min dotter lördag kväll. Låg hela söndagen och måndagen helt utslagen men inte speciellt dålig i magen. På tisdagen var hon lite bättre men så kräktes hon på kvällen igen. Så, det kan sitta kvar länge. Ska väl tillägga att på onsdagen vaknade honoch ville ha korv och makaroner till frukost . Sen vände det

• TuSSen09

tack bei bei

jo majsvälling fick hon sist med men de gillade hon inte, sist hon var magsjuk var hon lös i magen i 8 dagar efter kräkningarna sluta...

jag skulle dö om jag låg och spydde snartt vill INTE de!

• TuSSen09
    BymBym skrev 2008-09-02 10:37:55 följande:
    Ush vad det är jobbigt med magsjuka. Förra året kräktes min dotter lördag kväll. Låg hela söndagen och måndagen helt utslagen men inte speciellt dålig i magen. På tisdagen var hon lite bättre men så kräktes hon på kvällen igen. Så, det kan sitta kvar länge. Ska väl tillägga att på onsdagen vaknade honoch ville ha korv och makaroner till frukost . Sen vände det

jag trodde de hade vänt igår, hon var helt fri från diarrér, sket 2-3 gånger på morgonen och sen inget mera på kvällen, till kvällsmat åt hon lasagne inte de bästa dock för magen men de är nått ja vet att hon älskar.. hon åt mycke. och det fick vi båda sota för idag! Hon bajjade ner hela sig, rygg, ja det rann längs benen, var bara och duscha henne!

nu dricker hon vätskeersättning med lite saft, för smakens och syns skull! Så snart har jag väl en skitblöja till!

Dock kan jag ta diarrér, är van efter jobbat inom äldreomsorgen men spyor, fy tusan!

• Skusan

Magen kan vara i olag länge efter an magsjuka utan att det för den sakens skull är "magsjukediarré" man har, men diarréerna får inte vara vattniga eller komma utan förvarning (blöjfria barn bajsar på sig).

Det spelar egentligen ingen roll vad man börjar ge efter en magsjuka, magen "klarar" vanlig mag tack vare magsyran som finns. Jag varken ger eller äter själv "skonkost" efter en magsjuka, jag äter det jag känner sug efter, lika ungarna, så de får i sig energi och får tillbaka orken fortare. Efter en magsjuka i vintras började vi med lasagne med massa vitlök i och kryddor, ingen blev dålig av det inte . Det är under tiden man är sjuk man kan ge lite vitt rostat bröd, difilus för att magen ska få nåt i sig och som suger upp lite magsaft, som annars gör väldigt ont att ha på fastande mage (plus att det är ganska äckligt att spy "galla").

• BymBym
    Skusan skrev 2008-09-02 10:50:34 följande:
    Magen kan vara i olag länge efter an magsjuka utan att det för den sakens skull är "magsjukediarré" man har, men diarréerna får inte vara vattniga eller komma utan förvarning (blöjfria barn bajsar på sig).Det spelar egentligen ingen roll vad man börjar ge efter en magsjuka, magen "klarar" vanlig mag tack vare magsyran som finns. Jag varken ger eller äter själv "skonkost" efter en magsjuka, jag äter det jag känner sug efter, lika ungarna, så de får i sig energi och får tillbaka orken fortare. Efter en magsjuka i vintras började vi med lasagne med massa vitlök i och kryddor, ingen blev dålig av det inte . Det är under tiden man är sjuk man kan ge lite vitt rostat bröd, difilus för att magen ska få nåt i sig och som suger upp lite magsaft, som annars gör väldigt ont att ha på fastande mage (plus att det är ganska äckligt att spy "galla").
    Håller med
  • TuSSen09

inga fler skitblöjor, verkar mest komma skit och sånt på förmiddagarna, eftermiddagarna bli lugna!

Svar på tråden Hur länge smittar magsjuka? (flera frågor)