• gullet79

taco paj å köttfärssås

hej! jag är lite trött på min ständiga köttfärssås som blir typ lika varje gång, jag brukar ha i köttfärs,paprika,champinjoner,lök,salt,peppar,lite grädde,i bland morot..nån som har ett nytt recept att dela med sig...och hur gör man en god taco paj/gratäng??

• Svar på tråden taco paj å köttfärssås
  • trollmammsis

jag gjorde en tacopaj i helgen... hade smält margarin, mjöl, bakpulver, mjölk och salt till degen..  innehållet var köttfärs med tacokrydda, krossade tomater med smak av vitlök (finna att köpa färdig på tetra), sen paprika och chilli creme fraiche, lök och majs. toppad med ost. servera med sallad

• HaJoMi

TACOPAJ

Pajdeg:
    100 gr smör
    1dl grahamsmjöl
    3 dl vetemjöl
    1,5 dl mjölk
    2 tsk bakpulver

Nagga pajbotten ? behöver ej förgräddas

Fyllning:
    500 gr nötfärs
    1 påse tacomix kryddpulver
    1 burk grön chili alt mixade jalapenos
    3-4 tomater
    1 burk lättcremefraiche
    En påse riven ost

Bryn nötfärsen. Tillsätt påsen med tacopulver och rör om. Detta läggs i botten på pajskalet. Ovanpå detta breder du ut burken med grön chili och de skivade tomaterna över (alt tomater och sedan cremefraichen med mixade jalapenos i över.) Strö osten överst.

Grädda i 200 grader i ca 20 minuter. Grönsallad till.

• HaJoMi

Tacogratäng

500 g köttfärs
    1 gul lök

Detta bryns ihop

1 grovhackad röd paprika
    1 burk krossade tomater
    1 påse tacomix

Detta ska puttra tillsammans med det andra i tio minuter.

Blanda 2 dl creme fraiche med 200 gram Philadelphiaost i botten på en smord form. Häll över ?köttfärsgeggan?. Strö över 1 pkt riven ost. Grädda i mitten av ugnen i 225 gr i tio minuter. Servera med grönsallad och tortillachips med ostsmak.

• gullet79

mmmmm båda låter jätte goda...jätte längesen jag gjorde taco gratäng...men nu blir det en på fredag =) tack för recepten

• gullet79

såg att jag glömt att skriva krossade tomater på mitt recept på köttfärssåsen...

• gullet79

den e jag less på som tusan...har köpt färdig nån gång men det är ju inte alls samma sak...

• mama no1

Nåt som verkligen är smarrigt är att köpa dipsås, typ burrito eller nåt annat tacoinspirerat och blanda med CF och ha på pajen istället för ost och det där...

Jag brukar göra så att jag gör pajdegen och förgräddar den. Sen steker jag köttfärs och hackad lök och blandar i en burk majs, sen lägger jag det på pajdegen och sen skär jag paprika och tomater i skivor och lägger över, sen kletar jag på med CF blandat med burrito dip. Och gräddar i 20 min.

Mums!

• Snigel84

Jag rbukar göra en ganska enkel tacopaj.
    Pajdeg i botten såklart.
     Sen steker jag köttfärs (lök om jag har) med tacokrydda. Jag har i det först (ovanpå degen).
    Sen brukar jag hacka vanlig tomat (mängden avgör du själv men jag tar minst 4). Ta bort "kärnhusen" för det blir så vattnigt annars. Blandar med en burk vanlig creme fraiche, lite majonnäs (ett par matskedar kanske) och riven ost. Det har jag sen på ovanpå köttfärsen. Man kan även strö lite extra ost ovanpå.
    Sen gräddas den en stund. (kommer inte ihåg hur länge men det står väl i de andra recepten du fått).
    Jag tycker detta är ett bra pajrecept för det är ingredienser man brukar ha hemma.
    Gott att äta med en grönsallad och ev tacochips.

• gullet79

cactus...tack för länkarna,nu fick jag massor =)... jag får spara allt å göra olika varje gång så hittar man nog en favvo =)

• Malia75

En jättegod köttfärssås som alltid går hem hos alla....

700 g färs
    1 pkt Heinz tomato fritto (röd)
    1 burk creme fraiche
    1 tärning mörk oxbuljong
    2 klyftor vitlök
    lökpulver
    soja
    salt
    peppar

• gullet79

ahhh den låter jätte god också ju...den får det bli i dag =) har ju allt detta hemma oxå...

• Cactuz
    Svar på #10
    Varsågod Köttfärssås är ju såå gott!!
  • Malia75
    Cactuz skrev 2008-09-02 12:17:04 följande:
    Svar på #10Varsågod Köttfärssås är ju såå gott!!
    Jag gillade faktiskt inte köttfärssås förrän jag fick receptet av min syrra. Nu älskar jag det. Helst ska det vara riktigt tunn spaghetti (capellini) till. Mmmmmmm.....
  • gullet79

mmmm jag älskar olika pasta såser =)men i bland så vill man förnya lite... jag har riktigt tunn spaghetti hemma =)

Svar på tråden taco paj å köttfärssås