• EllenDell

Hur minskar jag mängden bröstmjölk??

Min som är 3 veckor och jag håller nu på att gå över till bröstmjölksersättning. Det funkar tyvärr inte med amningen av olika anledningar och ersättningen känns som det enda alternativet nu och jag har accepterat att gå över på det.

Vad jag undrar är hur jag ska göra för att min kropp ska förstå att den ska sluta producera mjölk. När jag ger ersättningen istället för bröstmjölken "bygger mjölken på sig" i brösten och de blir sprängfulla, ömmar mycket och läcker.

Vad ska jag göra för att minska mängden bröstmjölk? Snälla.. hjälp.

• Svar på tråden Hur minskar jag mängden bröstmjölk??
  • jimpys

undrar precis samma som dig. våran amning funkar inte heller å jag har sjukt ont i brösten sen läcker dom som sjutton.. hoppas nån kommer med svar 0) ska till bvc idag får se va dom har för råd

• Emmies mamma

Jag har trappat ner genom att amma varannan gång och enbart ersättning där emellan. Tredje dagen idag och det går åt rätt håll. Kroppen fattar.

• Perry the Platypus

Det finns tabletter som stryper produktionen. Fråga din bm.

♥ (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ Kom inte närmare. ♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯) ♥
  • zny

Annars kan man pumpa ut, bara precis så mycket att det inte spänner, så minskar d efterhand.. jag gjorde d i 2 dagar innan mjölken helt sinade på dagtid.. Försök göra d så sällan som möjligt, men ändå så du inte får stockning...
    Tyckte själv d kändes lika lätt å bättre än tabletter

• Flippen

Amma inte oftare än du måste.
    När brösten känns sprängfulla och ömma så ska du amma. Vänta sedan att amma tills nästa gång det känns på det sättet.

Ju mer sällan du ammar, desto mindre mjölk kommer du att producera.

Är det akut så du måste stoppa mjölkproduktionen på en gång (t ex pga mediciner) så finns det läkemedel att tillgå, men det tror jag inte de skriver ut i onödan.

Lycka till!

• EllenDell

Tack för tipsen!
    Jag ska testa att bara amma/mjölka ur precis så mycket så det slutar ömma så hoppas jag produktionen lugnar ner sig på några dagar.

Svar på tråden Hur minskar jag mängden bröstmjölk??